Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mjölby

Fallet Marcus fick Anticimex att ändra rutiner

Publicerat söndag 27 november 2016 kl 08.34
Marcus Lidstedt: Frågan är vad det är värt
(1:24 min)
Marcus Lidstedt
1 av 3
Marcus Lidstedt tvingades riva badrummet efter besiktningsmissen. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio
Klinker knackas bort i vattenskadat badrum. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio
2 av 3
Klinker knackas bort i vattenskadat badrum. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio
Per Bergström, Anticimex. Foto: Cristian Ströberg/Sveriges Radio
3 av 3
Per Bergström, Anticimex. Foto: Cristian Ströberg/Sveriges Radio

Efter Sveriges Radios granskning tidigare i år av besiktningsmän ändrar nu multinationella Anticimex sina rutiner och inför certifiering av koncernens besiktningsmän.

– Det är väl ett bra steg, men frågan är vad det är värt, säger Marcus Lidstedt i Mjölby.

Trots att besiktingsmannen från Anticimex missade en felaktigt monterad golvbrunn i familjens badrum i deras hus - en miss som ledde till en omfattande vattenskada - får de ingen ersättning från bolaget.

Marcus Lidstedt anmälde Anticimex till Allmänna reklamationsnämnden som nu avslår hans krav. 

För den som köper hus och tar hjälp av en firma med besiktningen skyddas inte av konsumenttjänstlagens tioåriga rätt att reklamera.

I stället är två år en skälig reklamationstid, anser Högsta domstolen, efter ett avgörande.

Något som bland annat Konsumentverket kritiserat, eftersom de anser att skyddet för konsumenterna därmed är för svagt. Men regeringen planerar i nuläget ingen ändring av lagen.

Vattenläckan i huset i Mjölby uppstod efter att besiktningstiden gått ut och därmed behöver Anticimex inte betala något, enligt reklamationsnämndens beslut.

– Först och främst blir jag besviken, men jag är inte särskilt förvånad. De har gått på den praxis som finns, säger Marcus Lidstedt.

Men hans fall har fått Anticimex att ändra rutiner och inför under våren certifiering av besiktningsmän som jobbar med så kallade överlåtelsebesiktningar.

Per Bergström är affärsansvarig på bolaget:

– Förändringen kom till stånd utifrån den intervju du gjorde med mig, så blev det uppenbart att det finns ett behov av att visa på den kompetens som våra tekniker har, säger han.

På frågan om Anticimex, med bolag världen över, trots allt ersätter familjen i Mjölby på något sätt, svarar Per Bergström: 

– Det har vi inte diskuterat.

Är det något ni kommer att diskutera?

– Det får jag ta med vår reklamationsavdelning. men vi brukar följa reklamationsnämndens beslut oavsett hur de landar, säger Per Bergström.

Marcus Lidstedt har inte så stora förhoppningar: 

– Det beror väl på om de är karlar för sin kilt. Har de någon hederlighet så kontaktar de väl mig. Men jag förväntar det inte, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".