Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ödeshög

Läroplanen hjälper förskolepersonal

Publicerat torsdag 1 december kl 07.05
Förskoleläraren Kristina Almén: Vi har blivit bättre på att se barnen
(1:57 min)
Kristina Almén, förskolelärare på Skeppets förskola i Ödeshög Foto: Lisen Elowson Tosting/Sveriges Radio
Kristina Almén, förskolelärare på Skeppets förskola i Ödeshög Foto: Lisen Elowson Tosting/Sveriges Radio

Även i Ödeshögs kommun märker personal på förskolan att barn har allt längre dagar i verksamhet idag jämfört med tidigare.

Som P4 Östergötland har berättat tidigare har Söderköpings kommun beslutat att öka anslaget till förskolan, bland annat för att man har sett att barnens vistelsetid i förskolan har blivit längre.

Det är fruktstund på Skeppets förskola i Ödeshög, Kristina Almén delar ut äpplen, bananer och clementiner till 2-åringarna. Hon har arbetat i över trettio år som förskolelärare och har märkt av att barn går längre dagar på förskolan idag jämfört med för tio år sedan.

– Barnet kanske kommer vid sju och är kvar till fyra, fem. Det var inte så vanligt förr men nu är det ganska vanligt med de tiderna, säger Kristina Almén.

Det finns inte någon sammanställning över hur vistelsetiden för barn i förskolan i Ödeshög har förändrats men kommunens förskolechef bekräftar personalens bild.

Den senaste nationella undersökningen som Skolverket har gjort kom 2012 och den visar att den genomsnittliga vistelsetiden för barn i förskolan i Sverige då låg på 31 timmar i veckan, vilket var 2 timmar mer än den tidigare mätningen 2005.

Kristina Almén menar att läroplanen för förskolan som kom 1998 och som har uppdaterats flera gånger sen dess har hjälpt henne att bli bättre på att möta, se och dokumentera varje barn. Ett stöd som inte fanns på samma sätt tidigare men som fyller en stor funktion idag när det är många barn samtidigt på förskolan.

– Hur ser vi varje barn, hur möter vi det och hur dokumenterar vi, det är sådant som vi hela tiden pratar om. Vi har blivit bättre på det med hjälp av läroplanen, säger Kristina Almén till P4 Östergötland.

Men hur barn påverkas på sikt av de längre vistelsetiderna, är svårt att säga.

– Det har varit under så kort tid, det är ju sådant som kommer att synas när man forskar på det här på längre sikt. Så det är jättesvårt för mig att se vilka konsekvenser det kan få, säger Kristina Almén.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.