Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Svårare att producera drivmedel från jordbruksgrödor

Publicerat onsdag 30 november kl 08.29
Agroetanols VD: "Vi är väldigt oroliga"
(1:36 min)
Carl von Schantz tillfällig VD på Agroetanol
Carl von Schantz tillfällig VD på etanolfabriken Agroetanol i Norrköping är bekymrad över EU-kommissionens förslag. Foto: Pelle Zettersten/SR

Framtiden ser mörk ut för biodrivmedel från jordbruksgrödor inom EU. I alla fall om det förslag som EU kommissionen kommer presentera idag går igenom.

I det preliminära utkastet från EU-kommissionen framgår det att grödbaserade drivmedel ska fasas ut. Ett av de företag som i så fall kommer drabbas är Lantmännens etanolfabrik i Norrköping. Carl von Schantz är tillfällig VD för företaget Agroetanol och chef för energidivisionen inom Lantmännen. 

– Ja vi är väldigt bekymrade, dels tror jag att man missar möjligheten som finns i de här bioraffinaderierna att skapa en mängd hållbara alternativ i en mängd olika industrier där drivmedel är en av dem. Genom att sänka ambitionsnivån på transportsidan vad gäller grödbaserade drivmedel så kommer man skapa en transportsektor som är ännu mer beroende av fossila bränslen, vi ser väldigt negativt på det.

EU kommissionen vill ändra i de regler som finns för att producera biodrivmedel och vill se en nedtrappning av bränslen tillverkade från jordbruksgrödor. Det slutgiltiga förslaget presenteras idag tillsammans med en rad andra förändringar inom EU:s energipolitik och det är än så länge oklart exakt hur förslaget kring biobränslen kommer att se ut.

Ett av argumenten för att dra ner på grödbaserade bränslen grundar sig  i en oro för att en ökad efterfrågan skulle kunna innebära att skog skövlas för att ge plats åt grödor för biodrivmedel. Skräckexemplet är regnskog i Asien som huggs ner till förmån för palmodlingar som används för att tillverka biodiesel av. Det säger Gunnar Lind på Greenpeace som stödjer EU kommissionens linje.

– Så det finns en baksida med biodrivmedel, vi tror inte på det som en strategi för framtiden. Transportsektorn måste ställas om på ett helt annat sätt, de handlar om effektivare och färre transporter. De transporter som finns kvar måste elektrifieras.

Men att jämföra de sämsta och mest ohållbara metoderna för att få fram biobränslen tycker Carl von Schantz på Lantmännen är fel. Sverige har mycket odlingsmark som inte används menar han och den etanol de tar fram är bara en av produkterna som de tillverkar från i huvudsak spannmål, det blir också djurfoder som ersätter soja, råvara för biogasproduktion, kolsyra till dryckesindustrin och numera även en liten del livsmedel. En total utfasning av grödbaserade biodrivmedel skulle slå undan benen för oss säger Carl von Schantz.

– Vi skulle verkligen i grunden hotas som företag med en snabb omställning men över tid så tror jag att vi kan hitta andra möjligheter för stärkelsen än att göra drivmedel men jag tror att det vore synd. Vill vi ha en hållbar transportsektor så behöver vi biodrivmedel i mixen tillsammans med el och andra saker.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.