Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Näthandla med sunt förnuft - risk att bli lurad

Publicerat lördag 3 december 2016 kl 11.30
Margareta Gustavsson: Det är ett flöde som är enormt
(1:30 min)
Margareta Gustavsson, ICA STrömmen
Överfullt i butiken. Margareta Gustavsson visar alla paket. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio

Det blir allt vanligare att handla på nätet. Det enkla sättet att handla kan ha en baksida. Risken att bli lurad ökar och i bland kan det vara krångligt att lämna tillbaka en vara.

– Köpte ett par skor en gång men det var fel sort. Men jag behöll dem. Det var för krångligt att lämna tillbaka, säger Christina i Norrköping. 

Men många gillar nätet. I fjol köptes var fjärde julklapp genom några knapptryckningar.

Det märker Margareta Gustavsson som jobbar i en matbutik i centrala Norrköping, en butik som också är postombud:

– Det är ett flöde som är enormt. Många julhandlar redan nu och det märker vi av, säger hon.

Med ökad e-handel får kommunernas konsumentvägledare också fler frågor, säger Carina Brehmer konsumentvägledare i Linköpings kommun.

– Det du ska titta efter är förstås att du har fjorton dagars ångerrätt, det är en tvingade lagstiftning i Sverige och i EU, säger hon.

Ska du fynda på en sajt utanför EU är det bra att använda sunt förnuft:

– Det händer att det blir krångligt. De som landar hos mig är till exempel de som fått svar att företaget inte tar några returer, säger Carina Brehmer.

Några goda råd till nätshoppare:

  • Kolla på sidan var du är i världen. Kolla upp företaget på nätet. På till exempel sajten who.is ser du i vilket land sidan är registrerad.  
  • Handlar du första gången från firman - köp för en mindre summa för att se hur det fungerar.  
  • Kolla att bolaget har ångerrätt. 
  • Fri frakt vid retur är en fördel. I många fall använder e-företagen det som en konkurrensfördel.
  • Har du handlat med kreditkort går det att reklamera till kreditkortsgivaren.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".