Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland
Ostlänken följs av höghastighetsspår i Skåne
Publicerat fredag 24 mars kl 14.28
Ostlänkens sträckning. Illustration: Trafikverket
Ostlänkens sträckning. Illustration: Trafikverket

I dag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson (S) direktiven för ny nationell plan för infrastrukturen. Där slås bland annat fast att Ostlänken ska börja byggas i år.

Ostlänken mellan Järna och Linköping är först ut i höghastighetsutbyggnaden. Den andra etappen av den omdiskuterade satsningen blir höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm. 

Att nästa steg tas i Skåne motiverar infrastrukturministern med den höga belastningen på sträckan Lund-Hässleholm, som orsakar trafiktrassel på södra stambanan och följdproblem i det regionala tågnätet i Skåne.

– Det är mycket positivt att infrastrukturministern säger att Ostlänken ska påbörjas under 2017, men det är också viktigt att slå fast att den ska vara färdigbyggd till 2027. För att få igång bostadsbyggandet och förverkliga andra samhällsnyttor behöver vi veta när Ostlänken kan börja trafikeras, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Höghastighetsprojektet är ifrågasatt av flera partier, men Anna Johansson är övertygad om att även motståndarna ger grönt ljus för utbyggnaden i Skåne.

– Poängen är att sträckan lever på egna meriter, oavsett om man vill gå vidare med höghastighetssatsningen. Den kan försvara sig på egen hand, säger hon.

Beslutet ingår i regeringens direktiv till Trafikverket inför den långtidsplan för transportsystemet som ska vara klar senast sista augusti. En nyhet i direktiven är att möjligheten att bygga nya bostäder ska prioriteras vid nya infrastruktursatsningar.

– Vi behöver bygga fler bostäder i Sverige och vi vet erfarenhetsmässigt att när man planerar transportinfrastruktur och bostäder samlat så får man väldigt positiva effekter. Därför vill vi att Trafikverket ska väga in det tydligare. De har inte haft det uppdraget tidigare, men det får de nu.

Regeringen pekar också på framkomlighet för godstrafik, klimathänsyn och sysselsättning som prioriterade områden vid framtida satsningar på infrastruktur.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".