Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Åtvidaberg
(1:50 min)
"Vi har lärt oss var alla kommer ifrån och vad alla snackar och så"
Publicerat onsdag 26 april kl 07.30
Alfred Bengtsson och Max Svensson på Alléskolan i Åtvidaberg.
1 av 2
Alfred Bengtsson och Max Svensson på Alléskolan i Åtvidaberg. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Lärarna Elin Adell och Anders Björling på Alléskolan.
2 av 2
Lärarna Elin Adell och Anders Björling på Alléskolan. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Sveriges skolelever ska enligt läroplanen få undervisning om Sveriges fem nationella minoriteter. Det brister i den undervisningen, visar en enkät från Sveriges Radio. Men i Åtvidaberg finns engagemang.

På Alléskolan i Åtvidaberg finns frågan med i alla fall med i flera olika ämnen, berättar Max Svensson och Alfred Bengtsson som går i åttan på Alléskolan.

– Vi har lärt oss var alla kommer ifrån och vad alla snackar och så.

– Och att de har blivit utsatta för något dåligt i historien.

En av högstadielärarna på skolan är Anders Björling. De nationella minoriteterna tas upp i flera ämnen, säger han.

– Det här dyker upp hos oss i historia, samhällskunskap - det är ju demokratifrågan då. Och naturligtvis när vi läser religion.

Elin Adell är språklärare på Alléskolan och hon märker att eleverna på högstadiet berörs av att lära sig om Sveriges fem erkända nationella minoriteter. Nu på vårterminen knöt man an till tidigare undervisning i ämnet, säger hon.

– Och då var det mycket som satt kvar. De tyckte det här var spännande och många gånger förfärades de över hur Sverige som de tycker är ett land som ska ta väl hand om sina medborgare har behandlat sina medborgare genom åren.

– Så jag tror det gick ganska rakt in i tonåringarna.

Sveriges Radios enkät till 300 lärare runt om i Sverige visar att färre än hälften av de 63 procent som svarade säger att de undervisar om alla de fem gruppernas historia.

Det kan vara ett sätt att visa "hur har det gått för dem och hur kan det då bli för andra grupper som kommer hit nu".

Några uppger att de inte undervisar om detta alls. Minst talas det om Tornedalingarnas och Sverigefinnarnas historia.

Lärare Anders Björling tycker att det behövs bättre undervisningsmaterial om de nationella minoriteterna.

– Det som saknas är till exempel bra filmer och digitalt material.
 
Är det viktigt detta, tycker du?

– Ja, jag tycker det är viktigt att vi pratar om de utsatta grupperna. Det kan vara ett sätt att visa "hur har det varit för dem och hur har det gått för dem? Och hur kan det då bli för andra grupper som kommer nu", säger Anders Björling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".