Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland
Två cyklister.
Foto: Anders Wiklund/TT
Lyssna
(1:44 min)
Lyssna
(1:44 min)
Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen
Publicerat måndag 10 juli kl 07.30
Publicerat måndag 10 juli kl 07.30
Två cyklister.
Foto: Anders Wiklund/TT

Cyklister har hamnat på efterkälken när säkerheten för biltrafikanter har prioriteras.

Cyklister är den enskilt största olycksgruppen i trafiken.Förra året inträffade 11 allvarliga olyckor i Östergötland med cyklister eller mopedister varav en person omkom.

Sedan 2008 är antalet cyklister inskrivna på sjukhus fler än inskrivna bilister.

Arbetet med nollvisionen har gjort stora framsteg med att göra biltrafiken säkrare, men cyklister har hamnat i skymundan när fokus har varit på just biltrafiken.

Detta är en problematik som vi definitivt måste ta tag i och jobba med.

Ett problem är att i vissa fall kan insatser som gör det säkrare för biltrafikanter få motsatt effekt för cyklister.

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar. 

– Det blir det mindre utrymme på vägrenen och då finns det inget utrymme för de oskyddade trafikanterna. 

Relaterat
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".