Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland
Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen i Borlänge.
Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen. Foto: Robert Österlind/Sveriges Radio.
Lyssna
(0:22 min)
Lyssna
(0:22 min)
Transportstyrelsen: Särskilt utrustade bilar kan bli krav för äldre
Publicerat onsdag 9 augusti kl 10.06
Publicerat onsdag 9 augusti kl 10.06
Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen i Borlänge.
Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen. Foto: Robert Österlind/Sveriges Radio.

För att äldre förare ska få fortsätta köra bil kan det i framtiden ställas krav på hjälpmedel i bilen, exempelvis sensorer och backkamera.

Lyssna på hela intervjun med Lars Englund längst ner i artikeln

Den senaste veckan har det inträffat två allvarliga trafikolyckor där äldre bilförare varit inblandade. Nu vill Transportstyrelsen ställa högre krav på kontroll av äldre förare som drabbats av sjukdom. Läkarna måste även bli mer noggranna med att anmäla olämpliga förare.

– Det är viktigt att läkarna gör det som de ska, det vill säga anmäla den som är olämplig till Transportstyrelsen. Jag tror att den hanteringen kunde bli mycket bättre, framförallt att man inte förlitar sig på ett muntligt körförbud, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

Det finns idag hjälpmedel i en del bilar, såsom sensorer som varnar om bilen ligger för nära eller till och med bromsar in om fordonet är nära att krocka. Lars Englund kan tänka sig att det i framtiden införs något form av krav på att äldre ska ha den typen av utrustning i bilarna. 

– Ja det är något som vi har fört fram från Transportstyrelsen. Det kan vara ett sätt att klara fortsatt körande när man börjar tappa lite funktioner i kroppen. Men det är inga enkla lösningar och det måste först prövas för att se att sådana system verkligen fungerar.

Frågan om riskerna med äldre bilförare väckts den senaste veckan efter två allvarliga trafikolyckor. Under gårdagen körde en 85-årig kvinna in i en folksamling utanför en vårdcentral i Högdalen i Stockholm efter att hon tryckt på fel pedal. En person avled och två skadades. Några dagar tidigare körde en 80-årig man i Tierp på sex barn, förklaringen var att han bländats av starkt solljus.

Själva bedömningen om ett körkort ska återkallas görs alltid av Transportstyrelsens experter och läkare.

– Men vi måste ju få en signal från verkligheten. Läkarens anmälningsskyldighet, om den fungerar som den ska, är det allra bästa. Då slipper man undersöka 100.000-tals friska äldre utan kan istället agera när någon insjuknar i en sjukdom och är farlig i trafiken.

Lars Englund tror att många läkare drar sig för att anmäla olämpliga förare eftersom de vill vara hjälpsamma och vänliga och känner sig obekväma med att besluta om en persons körförmåga.

– Det är också svårt i ett sjukdomsförlopp att säga när det är dags att sluta köra. 

Transportstyrelsen vill även titta på om systemet med läkares anmälningsskyldighet kan skärpas på något sätt. Till exempel skulle möjligheten att göra en muntlig överenskommelse skulle kunna tidsbegränsas. 

– Den behövs när det gäller en sjukdom som inträffar plötsligt och man sen vill se var det tar vägen. Efter en stroke är det inte ovanligt att man återställs någorlunda till exempel. Då vill man ha några månader på sig för att se hur det utvecklar sig.

Det finns vissa typer av trafikolyckor där äldre ofta är inblandade.  

– Äldre gör misstag som inte beror på sjukdomar, precis som alla andra. Men det här med att man förväxlar gasen och bromsen och sen när man hamnar i en situation där det blir lite panik så fortsätter man, utan att ompröva sitt beslut. Det har beskrivits som väldigt typiskt för en demenssjukdom till exempel.

Trafiksituationer där det händer många saker samtidigt kan vara särskilt farliga vid åldersrelaterade sjukdomar.

– Då belastas hjärnan för mycket. Den åldrade sjuka hjärnan klarar inte det då. Men det är viktigt att säga att ett friskt åldrande innebär ingen ökad risk i trafiken utan det är sjukdomar det handlar om, säger Lars Englund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".