Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bärgningsarbetet efter tågolyckan inlett

Publicerat torsdag 30 mars 2006 kl 15.52

Uppdaterad version 1730

Vid tretiden på eftermiddagen inledde banverket det omfattande arbetet med rensa upp efter tågolyckan utanför Linköping i går kväll och bärga de urspårade tågvagnarna.

Arbetet kommer sannolikt att pågå hela kvällen och först vid lunchtid i morgon räknar Östgötatrafiken med att i alla fall kunna öppna det ena spåret. 



De urspårade tågvagnarna kommer att lyftas bort med hjälp av lyftkran, men innan det kan ske måste timret som godståget var lastat med tas om hand. Det ligger också en hel del skadade timmerstockar på och runt rälsen och banverket räknar alltså med att arbetet kommer att pågå hela kvällen.

Klagomål från resenärerna 

När trafiken på sträckan förbi olycksplatsen kan vara igång igen är fortfarande oklart. Under dagen har bussar fått ersätta tågtrafiken och bland resenärerna har det förekommit en hel del klagomål om bristande information.

- Vi har gjort så gott vi har kunnat, men vid sådana här situationer blir det alltid kaotiskt och det är svårt att nå ut med information. Vi har också haft problem med att få tag på tillräckligt många bussar, säger Sylvia Rydström på Östgötatrafiken.

Oklart när tågen kan gå igen

Hon säger också att många resenärer visat stor förståelse för situationen och att hon hoppas att åtminstone en del av trafiken ska kunna vara i gång under morgondagen.

- Från lunch i morgon fredag hoppas vi kunna köra tåg på sträckan igen, men bara på ett spår, så vi kommer fortfarande att behöva använda oss av en hel del bussar. 

Utredningen om olycksorsaken fortsätter

Orsaken till att bärgningen kunde inledas först på eftermiddagen var den inspektion som haverikommissionen genomförde på olycksplatsen under dagen. Nu fortsätter utredningen. Bland annat ska all inblandad personal höras och några spekulationer om orsaken till olyckan vill   utredningschefen Peter Sjöquist inte ge sig in i: 

- För att inte riskera att missa något försöker vi alltid att inte låsa oss ens vid en teori så här tidigt, sa han tidigare idag.

Ingen vet varför timret lossnade

Vid olyckan i går kväll träffades det fullsatta pendeltåget av timmer som lossnat från ett mötande godståg. Godståget tillhör Inlandsgods AB, som i drygt ett år trafikerat olyckssträckan dagligen.

- Det som är viktigt här är ju att få reda på vad som faktiskt har hänt och det vet inte jag idag, säger företagets VD Kjell Åke Pettersson. 

Någon förklaring till varför timret började lossna från godståget har han inte heller:

- Nej det har jag ju egentligen inte. Det pågår ju en utredning nu som jag har lite svårt att föregripa. Det är väsentligt att de får jobba i lugn och ro nu och sedan får vi ta ställning till deras besked.

Ingen hann varna

Kjell Åke Pettersson säger att han under dagen har varit i kontakt med lokföraren som så småningom också kommer att förhöras av haverikommissionen. Om lokföraren överhuvudtaget hann uppmärksamma att lasten börjat falla av, vet han dock inte:

- Jag vet inte om lokföraren hann uppfatta det. När jag pratade med honom sa han att han, när han körde i kurvan, såg att det gnistrade om vagnarna och att det var därför han stannade. 

Varför ingen varnade föraren i det mötande tåget om timmerstockarna på spåret kan han i nuläget inte svara på, säger han.

- Jag vet inte det, men förmodligen var det mötande tåget så nära inpå så att det aldrig hann ske. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".