Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Unikt spårfordon för både järnvägen och spårvagnsnätet testas i länet

Publicerat tisdag 2 maj 2006 kl 16.48
Det nya duotåget visades upp i Linköping idag.

En ny typ av spårvagn som även kan gå på den vanliga järnvägen och som kan var ett alternativ för den östgötska kollektivtrafiken i framtiden, visades idag upp i Linköping.

Tåget som visades upp på järnvägsstationen i Linköping är en form av kombination mellan spårvagn och tåg och kan alltså ta sig fram på både den ordinarie järnvägen och spårvagnsspår.

Det är Alstom som har tillverkat tågsetet och bakom projektet ligger Väg och Transportforskningsinstitutet, VTI, som fått stöd från bland annat Banverket, Vinnova samt Linköping, Norrköping, Åtvidaberg och Kinda kommuner.

Tåget som är 37 meter långt har en topphastighet på 100 kilometer i timmen. Det går att koppla ihop fler tåg om det behövs. Fordonet är eldrivet, men är också utrustad med en dieselmotor som gör att den även kan trafikera sträckor utan elektriska ledningar.

Tåget kommer att provköras i trafik för första gången i Sverige under maj månad mellan Linköping och Åtvidaberg och senare även till Kisa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".