Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjukvårdsupplysningen skall bli bättre

Publicerat lördag 1 juli 2006 kl 10.38
Många ringer sjukvårdsupplysningen.foto: Hasse Holmberg, Pressens Bild

Förra året ringde en kvarts miljon östgötar till sjukvårdsupplysningen i Östergötland men trycket på telefonlinjerna kan komma att minska i oktober när landstinget ansluter sig till den nationella sjukvårdsrådgivningen. Långa väntetider och svårigheter att komma fram är ett fortsatt och återkommande problem på sjukvårdsupplysningen.

Genom att samverka med andra län i den nationella sjukvårdsrådgivningen kan länen stötta varandra.

Om exempelvis många östgötar ringer samtidigt kan en sköterska på rådgivningen i ett annat län ta samtalet och också hänvisa till vårdinrättningar i patientens hemlän.

Det nya systemet ska på sikt också kunna erbjuda sjukvårdsrådgivning på flera språk.

Redan i dag använder sig sjuksköterskorna av en ny kvalificerad medicinsk databas som beslutsunderlag. Detta ska enligt Laila Larsson öka kvaliteten och säkerheten på de råd som ges. Alla som ringer med samma symtom eller samma sjukdom ska hädanefter få samma råd oavsett vem som svarar.

Men det är först den 4 oktober som sjukvårdsupplysningen ansluts till det nya nationella systemet och alltså byter namn till sjukvårdsrådgivningen och fram till dess kan problemet med halvtimmeslånga väntetider kvarstå.

Hitentills är Gävleborg, Kronoberg, Jämtland, Skåne och Uppsala län anslutna till det nya nationella systemet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".