Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Viktigt meddelande till allmänheten i Ånge, Västernorrlands län
Det brinner i Akzo Nobel med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat idag kl 14.13)
P4 Västernorrland

Nytt flygledningssystem både värnar miljön och sparar pengar

Publicerat tisdag 11 juli 2006 kl 06.41

Luftfartsverket i Norrköping är på gång att införa ett helt nytt flygtrafiksystem som minskar flygets miljöpåverkan.
Systemet kommer också att sänka kostnaderna för flygledning och kan i framtiden bli vägledande för hela världens flygkommunikation.

Tekniken bygger på att flygplanen utrustas med ett slags datakommunikationssystem som kan kommunicera automatiskt med flygledningen.
Alla uppgifter som är viktiga för piloterna och flygledningen samordnas och dessutom får andra flygplan som har utrustningen samma information. Det betyder att flygresan kan planeras på ett bättre sätt än tidigare och att man exempelvis kan undvika att flygplan får ligga kretsande i luften över en flygplats i väntan på att landa, något som drar mycket bränsle.
Eftersom systemet möjliggör en bättre planering av flygresorna kan också landningarna göras på ett mjukare och energisnålare sätt.

– Slår man ut det här på ett år kan man spara enorma mängder bränsle och med buller är det likadant, man kan nästa säga att man seglar ner med minimalt pådrag på motorerna, säger Niclas Gustavsson, affärsutvecklare på Luftfartsverket.

Sverige blir först i världen med att införa systemet, men intresset för det är stort i andra länder. För företaget CNS systems i Linköping som tagit fram systemet är det ett genombrott.
– Intresset är enormt ute i världen, säger företagets VD Stefan Nilsson.

Niclas Gustavsson på Luftfartsverket tror att det nya systemet kommer bli det rådande, även om det finns andra på marknaden.
– Den teknik som finns i dag är mindre avancerad och gör inte jobbet fullt ut, men det handlar om att driva igenom saker när det gäller standarder, säger Niclas Gustavsson.

Pelle Zettersten

pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".