Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Riksväg 50 populär - som turistmål

Publicerat tisdag 18 juli 2006 kl 10.47

Det blir allt vanligare att man marknadsför hela vägsträckor istället för bara göra reklam för enskilda sevärdheter.

Ett exempel är riksväg 50 från Ödeshög till Söderhamn som har marknadsförts Bergslagsdiagonalen av Ödeshög, Vadstena, Motala och de andra kommunerna längs vägen.

Det är sjutton kommuner som är med i projektet Bergslagsdiagonalen och alla betalar trettiotusen kronor om året för att få vara med i marknadsföringen.

Sedan man började marknadsföra Bergslagsdiagonalen 1999 så har den totala omsättningen för de företag som ligger runt vägsträckan ökat med 65 procent. Det är långt över riksgenomsnittet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".