Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nio decennier av fantastisk radio att återupptäcka och minnas.

Radio Nord provocerade med reklam i radio

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 06.00
Pelle Lönndahl, studiochefen på Radio Nord, berättar om hur det hela började
(19 min)
1 av 6
Radiodirektören Jack Kotschack tvingas 1962 ta farväl av Radio Nords lyssnare.
2 av 6
Jack Kotschack tackar besättningen på sändarfartyget Bon Jour 1962.
3 av 6
Jack Kotschack startade Radio Nord den 8 mars 1961från båten Bon Jour, med finansiell hjälp från Texas.
4 av 6
Louis Chrysander var skivpratare på Radio Nord, här vid rodert.
5 av 6
Gert Landin och Willie Pastrano.
6 av 6
Anita Lindblom hederspriset 1961.

Radio Nord var en piratradiostation som hotade Sveriges Radio genom att sända "skvalmusik", nyheter och reklam. Vi har dykt i arkiven efter Radio Nords etervågor.

 
Från mars 1961 sände Radio Nord reklamradio under 16 månader från fartyget Bon Jour utanför Stockholms skärgård. Halva mellansverige och södra Finland kunde lyssna dygnet runt: musik, reklam och egen topplista. Ett recept som låg mycket långt ifrån vad svenska radiolyssnare var vana vid.
 

 
Radio Nord hade kontor och studiolokaler vid Kammakargatan i Stockholm. Det fanns omkring 30 anställda, drygt hälften jobbade ombord på båten.
 
Vid invigningen talade radiochefen Jack Kotschack själv till lyssnarna: 
  – Kära Lyssnare. Radio Nord är verklighet. Efter nära två månaders förberedelser har jag äran presentera Europas modernaste radiostation. Radio Nord är en radio i takt med tiden, vi sover aldrig utan sänder tjugofyra timmar om dygnet.
 

 
Programmen bandades i stan och droppades vid båten Bon Jour  i vattentäta aluminiumbehållare från flygplan som flög lågt. Nyheterna sändes direkt från båten på 495-metersbandet. 



En av Radio Nords programledare var Gert Landin. Han inledde sin eterkarriär på BBC:s dåvarande svenska avdelning i London. Gert Landin kom till Radio Nord via Bildjournalen och han blev ”piratskutans mest vårdade röst”. Gert Landin gästades i studion 1961 av den amerikanske proffsboxaren Willie Pastrano.


Bland medarbetarna fanns även Kaj Karlholm, Sten Hedman, Kaj Häger och Larsan Sörensen.

Radio Nord var först med topplistor. Topp 20 innehöll veckans tjugo bästa låtar, varvat med artistintervjuer. Programmet  sändes på onsdagskvällar, som var den TV-fria kvällen i Sverige.
 

"De Tio" var en annan av Radio Nords topplistor. Anita Lindblom var den första ettan på listan med "Sånt är livet". För det fick hon ta emot Radio Nords pris, ”Hedersskeppet”.
 

 
Programledarna var ofta folkkära artister med lättsam och informell stil som helt avvek från Sveriges Radios kanaler.
 
Lanseringen av Radio Nord ägde rum samtidigt som försäljningen av transistorapparater fick ett stort uppsving. Radiohandlarna tillhörde Radio Nords främsta annonsörer.

 
 
 

Sveriges Radio kände sig hotat. Det fanns bara två kanaler och nästan ingen populärmusik. Ledningen agerade snabbt och fick gehör hos regeringen som gav extrapengar till populärmusik.

Tage Danielsson fick i egenskap av underhållningschef på radion uppdraget att efter internationellt mönster starta en s.k. musikskvalkanal inom företaget. Han fick ett par veckor på sig och en handfull skivproducenter som tog fram musiklistor. De första dagarna sändes enbart musik som presenterades av hallåmän. Men redan andra dagen hade man korta nyhetssändningar på vissa timslag. Den fjärde dagen startade Pekka Langer ”Det ska vi fira”.

1962 antog vårriksdagen en speciallag som omöjliggjorde piratradions fortsatta verksamhet. Vid midnatt söndag den 1 juli 1962 gav man upp.





Skandinaviens första professionella piratradion var den danska Radio Mercur i Öresund, som hyrde ut sändningstimmar för musik och reklam på svenska till Skånes Radio Mercur redan 1958. Räckviden var begränsad och man lyckades ducka för makthvarna under några år.

Efter att Radio Nord tystats bytte Skånes Radio Mercur 1962 namn till Radio Syd och fortsatte att sända. Stationen ägdes och leddes av Britt Wadner, som dömdes till fängelse för att ha trotsat den nya lagen om förbud mot reklamradiosändningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".