Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåligt skydd vid mobilköp på gatan

Publicerat onsdag 3 januari 2007 kl 05.10

Det är inte ovanligt att teleoperatörer har försäljning av mobilabonnemang och mobiltelefoner i anslutning till till exempel matbutiker. Men att köpa av de försäljarna ger mycket sämre skydd än att köpa via internet eller via telefon, och flera länsbor har nu kontakt konsumentvägledaren i Falun efter att de känt sig lurade när de köpt mobilabonnemang på gatan.

Flera personer har kontakt konsumentvägledaren i Falun efter att de köpt mobilabonnemang som sedan inte fungerat när de kommit hem, eftersom det inte funnits någon täckning.

– De tror kanske att försäljaren har skydlighet att upplysa dem om det. Men det är så allmänt känt att täckningen kan vara dålig och då måste den enskilde konsumenten ta reda på vad som gäller där den själv bor, säger Veronika Lidman Ek som är konsumentvägledare i Falun.

Och mycket hjälp finns inte för dem som kontaktat Veronika Lidman Ek och känner sig lurade. Skyddet för dem som köper mobilabonnemang av försäljare som står på gatan eller utanför en matbutik, är sämre än om de skulle handla via telefon eller internet. I de fallen existerar det nämligen en ångerrätt på 14 dagar.

– Många tror att man  har en ångerrätt när man gör ett sånt köp. Men det finns inte, säger Veronika Lidman Ek.

Det gäller alltså att fråga och läsa köpekontraktet innan man skriver under och köper varan. Har man frågat om telefonen fungerar just där man bor och försäljaren har försäkrat att telefonen fungerar så ska det gå att häva köpet- även om ord kan stå mot ord.

– Då har du fått fel information, och då ska du få pengarna tillbaka, säger Veronika Lidman Ek.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".