Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

LSS-personal måste bli bättre på att anmäla

Publicerat torsdag 4 januari 2007 kl 12.30

Personal som jobbare med funktionshindrade och som omfattas av LSS-lagen har dålig kunskap om vilka skyldigheter man har att anmäla missförhållanden. Skyldigheten att anmäla enligt Lex Sarah infördes 1 juli 2005 och Socialstyrelsen ser redan över bestämmelsen och det behövs det säger, Paula Jäverdahl socialkonsulent på Länsstyrelsen.

– När det gäller LSS så är bestämmelsen soppas ny så det har inte kommit in så många anmälningar än, säger Paula Jäverdahl på Länsstyrelsen.

1999 blev personalen inom äldreomsorgen skyldig att anmäla missförhållanden men det var först i mitten av 2005 som den skyldigheten infördes för personal som jobbar med funktionshindrade som omfattas av LSS-lagen.’

Även om det bara är riktigt allvarliga missförhållanden som ska bli en Lex Sarah anmälan så gjordes sju Lex Sarah under 2005 i Dalarnas län.

Paula Jäverdahl hoppas att Socialstyrelsens nya allmänna råd och handbok ska göra personalen mer kunnig.

– Så att man kan skilja på dom olika möjligheterna till att anmäla felaktigheter och brister ute i verksamheterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".