Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förlorade vägpengar upprör i Ludvika

Publicerat torsdag 26 september 2002 kl 05.04
Ludvika blir utan förbifart. Allt tyder på att det inte blir någon byggstart i Ludvika förrän efter 2007. Det framgår av det utkast till Vägverkets plan för vägarna som presenterades på onsdagen. Och utkastet har väckt upprörda känslor i Ludvika. - Mycket av utvecklingsarbetet i Ludvika står stilla i väntan på beslut, säger socialdemokratiske riksdagsledamoten Per-Erik Granström.
I den förberedande nationella vägplanen som Vägverket tagit fram finns inte några pengar med för en förbifart i Ludvika. Det är Vägverkets satsning på att minska antalet dödade i trafiken som gör att pengarna tas till exempelvis mitträcken i stället. Förbifarten har länge varit en mycket viktig fråga för Ludvika och det utbryter stor kalabalik när Dalanytt ringde stadshuset för en kommentar. Varken kommunchefen Kalle Gustafsson eller kommunalrådet Roger Stål hade en aning om att Ludvika är borttaget ur vägplanen som presenterades via ett pressmeddelande på onsdagen. Och även riksdagsmannen Per-Erik Granström upprörs över vägverkets planer. Och nu tänker kommunen och Per-Erik Granström ta strid för att ändra på vägplanen. - I en första omgång ska förhoppningsvis Ludvika kommun få med sig region Dalarna i ett mycket kraftigt agerande, säger Per-Erik Granström. Om innehållet i Vägverkets nationella vägplan står sig genom remissinstanserna blir det ingen förbifart i Ludvika förrän tidigast efter 2007. - Det är allvarligt. Planeringsarbetet i Ludvika blir stillastående. Dessutom är den här vägen Dalarnas mest betydelsefulla när det gäller godstransporter så det dämmer upp hela godstransportflödet till och från Dalarna, säger Per-Erik Granström. 149 miljarder kronor ska fördelas på vägar runt om i landet och senast i augusti nästa år ska Vägverket redovisa sitt förslag till regeringen. Det dokument som nu presenteras ska vara vägledande för den fortsatta planeringen och remissförfarandet. Och i det dokumentet är alltså Ludvikas efterlängtade förbifart bortplockad. Däremot satsas 79 miljoner på mitträcken mellan Borlänge och Ludvika, och framförallt 320 miljoner kronor för att lösa den så kallade Salaproppen på Riksväg 70.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.