Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Infokontor för nysvenskar lyckat

Publicerat fredag 17 augusti 2007 kl 14.23

Informationskontoret för nysvenskar i Borlänge, som startade i våras, blev en lyckad satsning. Sen kontoret öppnade har hundratals personer gått dit för att få hjälp.

– Det har gått jättebra faktiskt, säger Ahmed Tutay som jobbar som tolk vid informationskontoret. Varje gång som kontoret har haft öppet så har de haft mellan sju och åtta personer som vill ha hjälp av infokontoret. Och det är först och främst blanketter som besökarna vill ha hjälp med att förstå.

– Det kan gälla bostadsbidrag, barnbidrag, ansökan om olika utbildningar och skolor. Då är det mycket de inte förstår.

Nej det är inte lätt att förstå alla blanketter som diverse myndigheter skickar ut, inte ens när man har svenska som modersmål. Kommer man då från ett annat land blir det givetvis ännu svårare. Men sen i april i år finns alltså en möjlighet att få hjälp med det här på Tjärna Ängar i Borlänge, oavsett om man pratar kurdiska, somaliska turkiska eller engelska.

Informationskontoret har öppet två dagar i veckan. Frågan är om det räcker med två dagar och två timmar åt gången. För behovet finns menar Ahmed Tutay.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".