Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Livskunskap motiverar skoltrötta

Publicerat tisdag 18 september 2007 kl 08.00
Jonas Åslund och Christoffer Manner på Gylle skola. Foto: Eva Rehnström.

Det finns ungdomar som struntar i skolan överallt men på Gylle skola i Borlänge har man hittat en lösning. Genom att varva livskunskap med den vanliga skolundervisningen har skolan lyckats hjälpa flera elever att bli motiverade igen. Jonas Åslund och Christoffer Manner är två av dem som har hittat lusten att plugga igen.

Både Christoffer Manner och Jonas Åslund Jonas och Kristoffer missade mycket av undervisningen i årskurs sju och åtta vilket gjorde att de riskerade bli utan betyg i kärnämnena. Men Kristoffer Manner säger att han genom projektet Livskunskap har lust att plugga igen.

Projektet går ut på att varva den vanliga skolundervisningen med djupare frågor om värderingar, självkänsla och livskunskap.

– Jag fick mycket mer hjälp, säger Christoffer Manner som nu planerar att läsa vidare på gymnasiet.

Projektet Livskunskap är ett samarbete mellan Gylle skola, utbildningsföretaget klippan och föreningen Kyrka Samhälle och det riktar sig till högstadieelever. Initiativtagaren Per-Olof Eriksson hoppas att projektet kan komma in i elevernas liv tidigare i framtiden.

– Man ska förebygga att man inte ska skapa sig en roll på skolan, säger Per-Olof Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".