Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägpengarna räcker inte på långa vägar

Publicerat torsdag 16 januari 2003 kl 14.39
Ludvika får fortsätta vänta på väginvesteringar för att lösa trafikflödet förbi staden. I den nationella vägplanen, som vägverket presenterade i dag, finns Ludvikas förbifart med. Men inte förrän 2008-2011.
Bo Bävertoft är vägingenjör på Vägverket, och han är besviken. - Det är långt dit, och såväl kommunen som många andra hade ju hoppats på att vi skulle kunna starta redan 2003. Nu blir det alltså en minst femårig fördröjning, säger Bo Bävertoft till Dalanytt. Ludvika får alltså fortsätta att vänta på den efterlängtade lösningen med en förbifart på riksväg 50, och många är besvikna i Ludvika i dag. Men än värre är det kanske i Orsa. För det blir inga pengar alls till riksväg 45 mellan Mora och Orsa. - Det är sorgligt med tanke på de svåra trafiksäkerhetsförhållanden som finns där, säger Bo Bävertoft. Det finns ljuspunkter i vägplanen, tycker Bo Bävertoft. Och det är en satsning på att näringslivet, till exempel timmertransporterna, ska få bättre små och medelstora vägar. - Som det är i dag så är det under tjällossningsperioden ofta väldigt svårt beroende på att vägarna inte tål de här tunga transporterna. Här kommer det att ske en stor satsning och den satsningen kommer i mycket stor utsträckning att handla om skogslänen, dit vi väl ändå får räkna Dalarna, säger han. Mellan Ludvika och Borlänge börjar mitträcke sättas upp redan till hösten. Och Salaproppen börjar åtgärdas 2006-2007. - Det är ju positivt att det kommer igång, men det väl många i Dalarna som liksom jag hade hoppats att det skulle komma ännu tidigare, säger Bo Bävertoft. Samtidigt som Vägverket släppte den nationella vägplanen, kommer också Länstransportplanen som Region Dalarna numera ansvarar för. Då handlar det om de vägar som inte är så kallade stamvägar. Det blir över 506 miljoner kronor till vägen mellan Falun och Ornäs. Det är öronmärkta pengar, som inte får användas till annat. Sedan återstår 367 miljoner kronor. Det är den näst minsta väginvseteringspotten i landet, och räcker inte långt, säger Kent Söderlund på Länsstyrelsen. Han är lika besviken som Bo Bävertoft över de investeringar som planeras i Dalarna. Region Dalarna kommer att förfoga över 30 miljoner kronor per år, varav 15 miljoner kan användas till investeringar och 15 miljoner läggs på trafiksäkerhet och kollektivtrafik. Väginvesteringar i Dalarna till 2015:
  • Riksväg 50 Ludvika-Borlänge. Vägen mötessepareras med mitträcken. Start i höst.
  • RV 50 Falun-Ornäs. (Gruvan-Tallen + Tallen-Ornäs). Start 2003. Klart 2006.
  • RV 50 Lamborn-Svabensverk. Start 2005.
  • RV 68 Avesta-Horndal (Mästerbo-Dicka). Start 2005-2006.
  • RV 70 Säter-Länsgränsen. Vägen mötessepareras med mitträcken. Start 2006-2007.
  • RV 70 "Salaproppen". Start 2006-2007.
  • RV 71 Östra Tandö-Bu. Ny sträckning. Start 2006-2009.
  • RV 50 vid Ludvika. Förbifart/genomfart. Start 2008-2011.
  • RV 71 Dala-Järna-Vansbro. Start 2009.
  • Väg 266 Uppbo-Trollbo (Hedemora-Falun). Start 2012.
  • RV 71 Förbi Yttermalung. Ny sträckning. Start 2014.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.