Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Handlare kritiska mot UNFs folkölskampanj i Mora

Publicerat fredag 11 april 2003 kl 12.25
Ungdomens nykterhetsförbund har genomfört en kampanj i Mora där ungdomar kontrollerat om butiker säljer folköl till minderåriga. Pengarna till den här kampanjen kommer ursprungligen från Socialstyrelsen. Och det här upprör Thomas Svaton, som är VD för branchorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Thomas Svaton tycker att staten provocerar fram brott. - Det var nog inte så socialstyrelsen tänkt sig att pengarna skulle användas, säger Svaton. Det var under Vasaloppsveckan som UNF i Mora granskade hur ortens butiker hanterade folkölsförsäljningen. I tre av Moras butiker fick minderåriga köpa folköl. En miljon kr har socialstyrelsen lagt till UNFs kampanj.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.