Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill öka utländska intresset för Älvdalskvartsit

Publicerat söndag 27 juli 2003 kl 08.51
Företaget Wasasten i Mångsbodarna köptes vid årsskiftet av grundaren till IT-företaget Icon Medialab, Jesper Jos Olsson. Hans mål var att lansera Älvdalskvartsiten på den internationella marknaden. Och han tycker att företaget kommit en bra bit på vägen mot det målet.
- Vi håller på att etablera en agentstruktur i världen som ska representera Wasasten och vårt material. Dessutom har vi börjat öka försäljningsinsatserna internationellt främst, samtidigt som vi jobbat mycket på kostnadssidan. De två har börjat möta varandra och det är positivt, säger Jesper Jos Olsson. Företaget Wasasten är inriktade på tre olika affärsområden. Dels bryts den röda älvdalskvartsiten i Mångsbodarna, stenen förädlas till bland annat golv och köksbänkar och sedan finns en handlingsavdelning i Gävle som handlar med gat- och kantsten. Kunderna är allt från industriföretag till konstnärer och Jesper Jos Olsson berättar att det finns ett stort intresse för Älvdalskvartsiten. - Det viktigaste är att bygga en internationell efterfrågan på stenen så att vi kan öka volymen på det vi bryter. Det vi gjorde bra inom IT-sidan var just försäljning och internationalisering, och det saknas ganska mycket inom traditionell industri. Så hypotesen var att applicera det i den här verksamheten, säger Jesper Jos Olsson. Och han tycker att företaget idag lyckas bättre med att själv ta kontakt med nya kunder.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.