Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Viktiga vägprojekt saknas i ny plan

Publicerat måndag 4 augusti 2003 kl 14.55
I dag överlämnade Vägverket sitt förslag till Nationell vägplan till regeringen. 149 miljarder kronor ska investeras mellan 2004 och 2015. Och som väntat blir det mindre än vad många hoppats på till vägbyggen i Dalarna.
Pengarna räcker inte på långa vägar till vägarna i Dalarna, och på många håll i länet är besvikelsen stor i dag. Förbifarten i Mora finns inte med alls i planen. Och rv 45 mellan Mora och Orsa får inte ett öre, trots att det är mycket svåra trafiksäkerhetsförhållanden där. Ludvikas efterlängtade förbifart finns visserligen med i planen men med byggstart först 2012 - 2015. Vägplanen revideras normalt vart fjärde år, så även om dagens vägplan till namnet sträcker sig till 2015 så kommer nya vägplaner, som ersätter dagens, flera gånger innan dess. Framtiden för förbifarten i Ludvika är alltså ytterst osäker. Men det intresantaste vägbygget för Dalarnas del ligger ju faktiskt utanför Dalarna, nämligen den så kallade Salaproppen. Och det blir besvikelse där också. 320 miljoner kronor ska leda trafiken förbi Sala, men även där är inte byggstart planerad förrän 2008-2011. Och innan dess har i praktiken alltså redan en ny vägplan upprättats. På RV 70 mellan Säter och länsgränsen planeras mötesfri landsväg lite tidigare:, 2006-2008.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.