Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Femton kronor i timmen för att dela ut reklam

Publicerat måndag 18 augusti 2003 kl 10.19
Att dela ut reklam är en populär sysselsättning bland ungdomar, men det är få som gör det någon längre tid eftersom lönen är dålig och arbetet tungt.
Mats Andersson som är VD på Svensk direktreklam i Falun, tycker inte att lönen är så dålig. Lönen beräknas utifrån prestation, berättar han. - Man beräknar en viss tidsåtgång för varje distrikt efter olika svårighetsgrader. Det här är ett avtal som har gjorts med Transportarbetareförbundet och vi försöker hålla det, säger Mats Andersson. Albin var tretton år när han började dela ut reklam åt Svensk Direktreklam. Han hade flera kompisar som sysslade med samma sak och såg det som en möjlighet att få tjäna lite extra pengar och samtidigt få prova på hur det är att jobba. Men när lönechecken väl damp ner och Albin och hans mamma insåg att timpenningen var runt 15 kronor insåg de båda att det här inte var vad de från början hade trott. Men trots att arbetet inte gav den förtjänst som de från början räknat med så tycker ändå Albins mamma att sonen åtminstone fått med sig en bra erfarenhet. - Självklart tycker jag inte att ett så tungt jobb ska betalas så dåligt. För Albins del var det nog en väldigt bra erfarenhet att inse att såhär kan livet se ut. Såhär dåligt betalt kan man få även om man gör ett väldigt tungt jobb. Därför gäller det att inte hamna i den situationen, säger Albins mamma. Reklamen ska enligt Svensk direktreklam inte ta mer än fyra timmar att dela ut, men för de ungdomar Dalanytt har pratat med har det istället rört sig om en arbetstid på cirka sju timmar. Lars-Olov Jonsson arbetar på transportarbetarförbundet i Borlänge och han tycker det är synd att inte fler ungdomar törs säga ifrån. - Det är många ungdomar som tycker att det bra att de har något att göra. Det är med lön törs man ofta inte ställa frågon om, säger Lars-Olov Jonsson.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.