Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler klagar på mobilabonnemang

Publicerat fredag 29 januari 2010 kl 07.40

Under 2009 ökade antalet anmälningar om mobiltelefoner och abonnemang till konsumentvägledarna med 50 procent i Dalarna.

Ökningen gäller där försäljare utan fasta platser säljer telefoner i köpcentrum och gallerior.

Konsumentvägledare Veronika Lidman Ek tror att många klivit in i avtal lite impulsivt och ångrar sig i efterhand.

- De flesta blir mycket förvånade över att man inte har någon ångerrätt på avtal där det står en tillfällig försäljare utanför butiken eller ute på torget, säger hon.

Kupolen i Borlänge har haft problem med mobiltelefonföräsljare utan fast plats men fortsättningsvis ska besökarna slippa det, menar centrumchefen Anna Timander.

-Vi vill att det ska vara en trevlig och öppen mötesplats, säger hon.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".