Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ulf Lovén:

"Rovdjur, turism och framgång för Sverige"

Publicerat torsdag 3 mars 2011 kl 10.00
1 av 2
Varg. Foto William Campbell, Scanpix.
2 av 2
Ulf Lovén är styrelseordförande Svenska Ekoturismförningen.

"Rovdjursturismen är en lönsam verksamhet som är lättstartad och inte bromsas av investeringsbehov och som dessutom lätt blir en inkomstkanal till det lokala turismnäringslivet - ett paradexempel på det Jordbruksverket och Jordbruksministern kallar landsbygdsutveckling!" Det skriver Ulf Lovén, Styrelseordförande för Svenska Ekoturismförningen i en debattartikel.

Svenska Ekoturismföreningen, med vår kvalitetsmärkning Naturens Bästa, arbetar sen mer än 10 år med att befrämja och stärka utvecklingen av svensk ekoturism och hållbar naturbaserad turism i allmänhet.

Med ett stadigt ökat medlemsantal och med allt fler duktiga entreprenörer som vinner allt större inflöden av utländska, välbetalande gäster, intresserade av bl a viltskådning, kan vi konstatera att Sverige idag sitter på en unik möjlighet att utveckla verkliga mervärden, inkomster och jobb ute i landsbygden.

Vi har kort sagt ett gyllene tillfälle att lämna vargdebattens skyttegravar och istället, i ett samverkansperspektiv ställa oss frågan: - hur kan vi maximera inkomster, jobb och attraktionskraft med de rovdjur vi redan förfogar över? Hur kan vi både tjäna pengar, stärka Sveriges varumärke som destination – och kanske till och med öka acceptansen för våra rovdjur? Allt i ett slag.

Vi ger fem starka skäl som alla talar för de stora möjligheterna med rovdjursturism:

För det första så växer nu ett helt nytt lokalt entreprenörskap i hela Sverige – från Västra Götaland, över Värmland, Västmanland, Dalarna och upp över Jämtland, Västerbotten och Norrbotten – nya rovdjursentreprenörer som tjänar egna pengar på guidning eller upplevelser i gömslet vid åteln. Varg, björn och järv är i fokus. Investeringen är låg och intjäningen på några gruppbokningar utländska gäster kan lätt överstiga flera hundra tusen kronor. Fler och fler hör av sig och vill starta upp företag inom just rovdjursturism.

För det andra så kommer dessa nya pengar hela bygden till godo eftersom rovdjursentreprenören behöver boka t ex rum och måltider på det lokala värdshuset, stugbyn eller hotellet. Det är till och med så att vi sett att det leder till inkomstförstärkningar hos såväl fäbodbrukare som fårbönder – vilka i god ”bo-på-lantgårdsanda” ofta har logi att erbjuda. Faktum är att om man som t ex italiensk familj flyger till Sverige, primärt med rovdjursupplevelser som reseanledning, så kanske man likväl bara vill lägga tre dagar i gömslet för att spana efter varg eller björn. De resterande dagarna av vistelsen vill man göra annat – rovdjursentreprenören får därför ofta boka sin grupp på ytterligare upplevelser; fäbodvandring, kanoting eller kulturarrangemang – fler tjänar pengar på rovdjuren som attraktionsmotor.

Alltså; rovdjursturismen är en lönsam verksamhet som är lättstartad och inte bromsas av investeringsbehov och som dessutom lätt blir en inkomstkanal till det lokala turismnäringslivet – ett paradexempel på det Jordbruksverket och Jordbruksministern kallar ”landsbygdsutveckling”!

För det tredje så ser vi ett tydligt ökat intresse från regioner och län. Inom t ex Destination Järvsö driver man en modern och tydlig linje för att får fram ett antal nya rovdjursentreprenörer, för att på så sätt såväl sätta destinationen på den internationella kartan som att driva ökad intjäning till bygden. Liknande signaler fångar vi nu från fler län – viktiga besked eftersom en väsentlig del av expansionen inom svensk turism sker genom insatser på regional nivå.

För det fjärde så har Sverige nu med sin hyggliga tillgång på rovdjur, och av det som framgår av ovanstående, en verklig möjlighet att addera en mycket spännande och internationellt mycket efterfrågad profil till sitt varumärke – ”wildlifeexperiences och largecarnivoretourism”. Detta är förmodligen de hetaste, mest välbetalande och därmed tydligast positionerande upplevelserna en nordlig destination kan addera. Väger vi här in värdet av ett starkare, mer spännande ”brand Sweden” så är de kalkylerbara värdena uppe i mycket, mycket stora belopp. Ett starkare varumärke för destinationen Sverige gynnar prisnivå och marknadsvolym för samtliga aktörer i den allt viktigare turismbranschen – från SAS och Scandic till det lokala värdshuset, bensinmacken eller traktens handlare.

För det femte så vet vi nu av erfarenheter från den svenska marknaden att rovdjursturism är den effektivaste vägen till lokal acceptans av rovdjur. Logiken är självklar och enkel – tjänar bygden pengar på något och förstärks jobbmöjligheterna så ökar acceptansen. Och med en lokal samverkan mellan rovdjursentreprenören, fårfarmaren, fäbodbrukaren m fl kan man även utveckla lösningar för att gemensamt söka minska störningar och attacker från t ex varg. Samverkan, dialog, informationsutbyte, hjälp vid skyddsjakt etc. – här kan även rovdjursentreprenören medverka som god, lokal företagare.

Denna grund för acceptans är bred och allomfattande – alla i bygden blir vinnare. Vargjakt som brukar anges som acceptansskapare adresserar nog främst en del av jägarkåren och deras familjer samt närstående.

Med tanke på att vi nu i våra led även får diskreta propåer från samer som vill starta turismåtling för järv med syftet att dels minska attackerna mot renar – locka järven bort från renhjorden - men också för att tjäna extrapengar, så ser vi på sikt även en möjlighet att bygga en ökad acceptans även bland renskötare och deras företrädare. Denna effekt av en kommande rovdjursturism även hos samer kanske kan vara väl så viktig i perspektivet av regeringens ambitioner att öka möjligheterna för en ”korridor” för inflöde av nya vargar från Finland.

Sammanfattningsvis så ser vi på Svenska Ekoturismföreningen med stor tillförsikt på möjligheterna att både öka lokal intjäning, stärka Sveriges och regionernas attraktionskraft men även att öka den lokala samverkan och acceptansen för våra rovdjur.

Därmed är vårt budskap mycket enkelt; – där vi har rovdjur - låt oss samverka och tjäna pengar på dem!

Ulf Lovén
Styrelseordförande
Svenska Ekoturismförningen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".