Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SMARTPHONES

Extremt känsliga och tål inte kyla

Publicerat torsdag 3 mars 2011 kl 22.00
Sofia Berglund: ”Det är oerhört frustrerande”
(1:28 min)
1 av 3
Smartphones. Foto Claudio Bresciani, Scanpix.
2 av 3
Sofia Berglund. Foto Peter Dahlkvist.
3 av 3
Veronica Lidman Ek. Foto Peter Dahlkvist.

Flera av de nya så kallade smartphones som säljs idag, är extra känsliga och klarar inte av den svenska vinterkylan eller heller hög luftfuktighet som i exempelvis en bil. Sofia Berglund är en av många som under långa perioder haft sin nya telefon på reparation.

Mobiltelefonerna blir mer och mer avancerade och med en rad nya finesser så går mobilerna ofta sönder.

Flera av de nya så kallade smartphones som säljs klarar inte av den svenska vinterkylan och inte heller hög luftfuktighet som i exempelvis en bil.

Sofia Berglund är en av många som under långa perioder haft sin nya telefon på reparation.

– Jag använder telefonen väldigt mycket i mitt dagliga arbete, och när jag får lämna in den hela tiden så får jag en utbytestelefon som inte lever upp till de funktioner som jag har köpt telefonen för, så det blir en oerhörd frustration, säger Sofia Berglund.


Fler reklamationer
Totalt så säljs cirka 3 miljoner mobiltelefoner i Sverige per år.

Andelen nya smartphones har ökat på den svenska marknaden och flera av de större elkedjorna som vi pratat med säger också att de upplever att det är fler reklamationer på den här typen av telefon.

Flera av telefonerna är väldigt känsliga.

Några lägger av vid lätta stötar och andra tål inte att användas utomhus när det är vinter och minusgrader.

En liten text informerar ofta konsumenten om vilka egenskaper mobiltelefonerna har och vad de klarar av, och det är det som gäller om man sedan ska reklamera den trasiga telefonen.

Glömmer du exempelvis den nya telefonen i bilen över natten så gäller kanske inte garantin, och du får då själv bekosta de ofta dyra reparationerna.


Bevisa hur skadan uppkom
Vi frågade konsumentsekreteraren i Falun, Veronica Lidman Ek vad konsumentköplagen säger om mobiltelefoner.

Att lämna garanti är inte obligatoriskt för butikerna eller tillverkarna som man kanske kan tro, men alla har rätt att reklamera mobiltelefonen upp till tre år efter inköp. Då är det upp till konsumenten att bevisa att det är ett fel på varan. Har det gått mer än sex månader sedan köpet måste kosumenten dessutom bevisa att han eller hon inte orsakat skada eller använt mobilen på andra sätt än den var avsedd för.

Lidman Ek säger också att i normala fall så ska konsumenten inte behöva vänta på sin telefon som repareras mer än tre till fyra veckor.

Enligt lagen så får butikerna också ta in mobilen tre gånger för felsökning om den fortfarande är trasig, innan de ersätter den.


Driva frågan till domstol
En väg att gå för kunden som tycker att butikens tekniker felbedömt skadan på telefonen, är att begära bilder på skadorna och sedan låta en annan opartisk tekniker undersöka de påstådda skadorna.

Vill då inte butiken lyssna så går det att driva frågan vidare till domstol.

Sofia Berglund tycker att det är bra funktioner i telefonen men säger att inte att hon blivit informerad om att den var så känslig:

– Jag har inte fått den informationen och ska man ha en telefon som inte klarar av de förhållanden i det land vi lever så är det inte acceptabelt. Och man blir väldigt förvånad över att de kan sälja en sådan telefon, det låter som en dålig ursäkt tycker jag.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".