Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tåg i Bergslagen

"Lägg ner persontrafiken på Västerdalbanan"

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 04.21
”En katastrof för oss i Västerdalarna”
(1:23 min)
Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Tåg i Bergslagen har - genom VD Hugo Oljemark - skickat in ett förslag till ägarna, Landstinget Dalarna, att all persontrafik på Västerdalsbanan läggs ner från och med december i år om inte banans standard förbättras. Det här efter att båda Itinotågen som ska trafikera banan, är trasiga igen.

Följetongen med problem för persontrafiken på Västerdalsbanan verkar inte ha något slut.

Trots att de nya så kallade expressbussarna har övertagit de flesta av tågavgångarna mellan Borlänge och Malung så blir många av de kvarvarande körningarna ofta inställda på grund av rälsbrott eller så fungerar inte de två Itinotågen.

Många förseningar
Hans Unander är ordförande för fackförbundet kommunal i Dalarna och åker ofta tåg från Malung till Borlänge.

– Flera gånger när man åker så är de ju försenade och nu har det varit ersättningsbussar som inte kommit i tid. I morse så var vi flera stycken som skulle till Stockholm och det funkade inte, säger Hans Unander.

Måste repareras
Den här gången så står båda tågen i Kristinehamn på reparation för att det ena blivit påkört av en bil och det andra har krockat med en älg.

Hugo Oljemark som är VD för Tåg i Bergslagen säger att tågen även den här vintern har haft många fel och att det tar lång tid att få fram reservdelar.

Tycker inte du att det är bedrövligt att den här historien fortsätter?

– Jo det är bedrövligt, det är för dåligt, det enda vi kan gör är att göra det bättre, sämre än så här går det ju inte, framför Hugo Oljemark.

Skapa reservdelspool
Tåg i Bergslagen ska nu tillsammans med andra som kör Itinotåg i Sverige försöka skapa en reservdelspool att tillgå om något går sönder och därmed försöka att korta reparationstiderna.

Inom några dagar lovar Tåg i Bergslagen att åtminstone ett tåg ska rulla igen.

Vad alla extra reparationer den senaste tiden på tågen kostar vet inte Hugo Oljemark i nuläget för att det är en komplicerad avtalsstruktur runt körningarna på Västerdalsbanan.

Att köpa nya tåg är inget alternativ då de kostar uppåt 40 miljoner kronor per tåg.

Rälsbrott boven
Under förra året, främst juli och augusti, så var nästan 40 procent av alla tågen på Västerdalsbanan försenade och Hugo Oljemark säger att det främst beror på spåren.

– Det blir ju rälsbrott och annat under ett år så det blir hastighetsnedsättningar till 30 till 40 kilometer i timmen och då har vi svårt att hålla tiden.

Katastrof i Västerdalarna
Hans Unander ser en fara i om förseningarna och inställda turer fortsätter.

– Det här innebär att det blir en katastrof för oss i Västerdalarna om vi inte får det här att funka med pendlingen när det gäller arbete och skolgång.


Sämre arbetspendling
Och nu föreslår alltså Tåg I Bergslagen att man lägger ner trafiken på Västerdalbanan, och att man istället satsar på tätare turer på sträckan Örebro-Borlänge.

Ingemar Frej är regionchef på Trafikverket, och han säger så här om förslaget att lägga ner persontrafiken:

– Vi förbjuder ju inte någon typ av trafik, men med den kvalitet som det blir med de medel vi har idag, så blir det ju begränsade möjligheter att bidriva persontrafik utmed banan.

Tom Martinsson är ordförande för intresseföreningen Västerdalbanan, och han tycker att det är en bekymmersam situation som uppstått:

-- Och för befolkningen här så betyder det längre restid. Det betyder också sämre arbetspendling, eftersom tågen är betydligt bekvämare att jobba på.

Tror du på en framtid för persontrafiken?

– Ja jag hoppas på det, och från det berörda kommunerna så ställer vi inte upp på en nedläggning av persontrafiken, säger Tom Martinsson.

Ärendet tillsammans med övrig kollektivtrafik kommer upp på Landstingsstyrelsens möte den 30 maj och ska sedan behandlas i Fullmäktige den 16 juni.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Avtalsstruktur

  • Tågkompaniet kör tågen på uppdrag av Tåg i Bergslagen.
  • Tåg i Bergslagen ägs av länstrafiken i fyra län däribland Dalatrafik.
  • Tågen hyrs av Transitio.
  • Tågen underhålls i Kristinehamn av Tågåkeriet.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".