Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Försäkringskassan

Nya svenskar drabbas när servicekontor stänger

Publicerat torsdag 10 mars 2011 kl 04.21
”Personlig kontakt är väldigt viktigt”
(1:28 min)
1 av 2
Zedan Khalaf och Rahime Güzel inne på informationskontoret. Foto: Jaqueline Balcer Bednarska/Sveriges Radio.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
2 av 2
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

I Borlänge finns ett föreningsdrivet informationskontor som hjälper medborgare att fylla i och förstå myndighetsblanketter. Efter försäkringskassans nedläggning av servicekontoren väntas fler besökare.

Enligt försäkringskassan så blir det de som svårigheter med svenskan som drabbas hårdast när försäkringskassan lägger ned servicekontoren i länet.

Några som troligtvis kommer få mer att göra är informationskontoret i Tjärna Ängar som drivs av föreningen Tjärnkraft. Fyra dagar i veckan, några timmar på kvällarna, sitter personal här.

– Det kommer folk från Falun, Ludvika, Gävle och sen här i Borlänge är det jättemycket som kommer. Ibland kommer det trettio-fyrtio personer per dag, säger Rahime Güzel som jobbar på informationskontoret.

Hennes kollega Peter Lamberg berättar att det överfullt jämt och flera som får vända.

Här kan man få hjälp med alla möjliga typer av myndighetsärenden, till exempel CSN brev, försäkringskassans blanketter och radiotjänst.

Nästan alla som kommer har invandrat till Sverige men kontoret är öppet för alla.

Vad tycker du om att försäkringskassans servicekontor läggs ned?

– Jag tycker det är fel för att det här med personlig kontakt är ju väldigt viktigt. Det är mycket lättare att förklara sig när man sitter framför någon än när man sitter i telefon, säger Peter Lamberg.

Pia Lena Andersson är verksamhetsledare för Tjärnkraft. Hon ser med oro på servicekontorens nedläggning.

– Beklämmande skulle jag vilja säga, för det kommer precis i fel i tid.

Pia Lena Andersson berättar att i och med den stora mottagningsreformen som trädde i kraft i december 2010 så tog arbetsförmedlingen över mottagandet av nyanlända flyktingar.

– Det betyder att ersättningen numera betalas ut via försäkringskassa. Tidigare gjorde kommunen detta. Så det här blir ytterligare en belastning på försäkringskassans kontor.

– Service kontoren behövs en mer om jag säger så, säger Pia Lena Andersson.

Tillbaka in på informationskontoret där Rahime Güzel sitter

– Jag har varit i den situationen där jag inte själv kunnat språket och då känner man sig som en blind och döv människa.

--Det kommer hit folk som blir jätteledsna. Det har hänt vid vissa tillfällen att de gråtit för att de inte kan klara sig själv. Det är väldigt synd.

Människan vill klara sig själv?

– Ja självklart. Det tror jag verkligen att de vill. Alla vill göra det.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".