Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Dalanytt granskar

Få JO-anmälningar leder till kritik

Publicerat onsdag 20 april 2011 kl 04.58
"JO vaggar bara in folk i falsk säkerhet"
(1:19 min)
Kent och Christina Börjesson anmälde Försäkringskassan till JO. Foto: Jessica Gow / Scanpix.

Bara 14 procent av de JO-anmälningar som kom in under förra året mot Försäkringskassan ledde till någon form av åtgärd. Christina Börjesson från Falun har anmält Försäkringskassan flera gånger, utan att JO tagit upp hennes fall.

Två av dessa anmälningar kom från Kent och Christina Börjesson från Falun. De har sammanlagt JO-anmält Försäkringskassan Dalarna tre gånger, för bland annat handläggningsfel. Alla utan resultat.

– Man undrar ju vilka anmälningar de tar upp, säger Christina Börjesson.

Vem som helst kan skriva och klaga hos JO, Justitieombudsmannen, om man tycker att en myndighet gjort fel. Tas anmälan upp kan det leda till kritik och en tillrättavisning som myndigheter brukar följa. Men det är JO själv som väljer om en anmälan ska prövas.

2010 kom det in 846 anmälningar mot Försäkringskassan. Av dessa ledde endast 116 till någon form av kritik.

– JO är en myndighet som finns för att folk ska tro att det finns möjligheter, säger Cristina Börjesson.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".