Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MORA

JO svarar på kritiken

Publicerat onsdag 20 april 2011 kl 15.32
Hör chefsjustitieombudsman Cecilia Nordenfelt
(1:15 min)

Justitieombudsmannen - JO - finns bara för att folk ska tro att det finns möjligheter att få rättvisa. Det menar Christina Börjesson från Mora som JO-anmält Försäkringskassan Dalarna tre gånger utan att det lett till utredning. Det är helt fel, det säger Cecilia Nordenfelt, som är chefsjustitieombudsman.

– JO har Riksdagens uppdrag att hålla ögonen på myndigheterna så att de gör rätt, säger Cecilia Nordefelt.

Bara 14 procent leder till kritik. Vad har du för kommentar till det?

– Många anmäler saker som egentligen inte är JO:s fråga, utan handlar om bedömningar som JO inte får pröva.

– Vi prövar ju alla ärenden men många ärenden leder ju inte till utredning. Och de som inte leder till utredning, där handlar det ofta om att den som anmält vill att sakbeslutet ska ändras. Och det får man vända sig till domstolen med.

Gör ni fel ibland?

– Om du menar att vi gör felaktiga bedömningar så kan det inträffa.

Kan man JO-anmäla JO?

– Nej det kan man inte.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".