Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Grängesberg

Tåg ödesfråga i gruvboom

Publicerat fredag 4 november 2011 kl 13.41
Tågräls. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

När gruvan i Grängesberg öppnas igen måste transporterna fungera smärtfritt. Därför inleds nu en utredning om hur väl rustad järnvägen är för de tunga malmtransporterna.

Grängesberg Iron AB och Trafikverket har nu skrivit ett samarbetsavtal, för att utreda dom framtida malmtransporterna på järnväg när gruvan i Grängesberg öppnas på nytt.

Järnmalmsgruvan i Grängesberg lades ner 1989 men nu pågår förberedelser för fullt för att återuppta brytningen år 2015.

Det mål som gruvbolaget har är att årligen producera 2,5 miljoner ton järnmalmsprodukter i närmare 20 år, ja, kanske till och med ännu längre.

Malmen är främst avsedd för marknaderna i Europa och Mellanöstern.

Oxelösunds hamn har bedömts som mest lämplig för utskeppningen, men vad krävs för att transporten dit allt det här stora tonnaget ska bli möjlig?

– Ja, järnvägen är en mycket viktig komponent i det här projektet, säger gruvbolagets styrelseordförande Gösta Bergman.

Och nu har företaget och Trafikverket genom ett samarbetsavtal definierat vilka utredningar som ska göras om förutsättningarna för malmtransporterna från gruvan till Oxelösund.

Bland annat ska bärighets- och kapacitetsanalyser av den planerade malmtrafiken genomföras och resultaten ska ligga färdiga någon gång under det första kvartalet nästa år.

Dalanytt
dalanytt@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".