Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arbetslösa kritiska till bemötande

Publicerat tisdag 2 november 2004 kl 08.30

Bara hälften av dom som besökte länets arbetsförmedlingar i slutet av sommaren är nöjda med servicen. Det här visar statistik från Arbetsmarknadsstyrelsen. Och hos flera av dem som går till arbetsförmedlingen i Falun är kritiken hård.

- Känslan är ju att dom försöker slå undan benen istället för att lyfta.

- Det är aldrig något stöd därifrån.

- Dom borde se mer till vilka människor dom har framför sej och vilka kvaliteter dom har.

Det är några av kommentarerna som Dalanytts reporter fått höra om arbetsförmedlingen i Falun.

Men arbetsförmedlingens chef, Richard Edling, har en annan bild. I enstaka fall kan det ha hänt att dom sökande upplevt besöket som otillfredställande, något som kan ha att göra med arbetsförmedlingens roll att ställa krav på dom sökande, säger han till Dalanytt.

Många som besöker arbetsförmedlingen upplever det också som kränkande att förmedlaren svarar i telefonen mitt under samtalet.

- Det är en sån fadäs som inträffar att man helt enkelt glömt stänga av telefonen, säger Richard Edling.

- Min bestämda uppfattning är att personalen bemöter sökande med väldigt god respekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".