Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
västerdalsbanan

Signalsystem avstängt - flaggvakter tar över

Publicerat onsdag 8 augusti 2012 kl 15.42
"Vi får köra timmertransporter på vägarna"
(1:23 min)
Foto: Hasse Altbark/Sveriges Radio

Vakter med flaggor i händerna ersätter för närvarande bommar och ljussignaler på Västerdalsbanan. Detta sedan det nya signalsystemet ERTMS-R visat sig ha så många problem att det fått stängas av.

Något som fått konsekvenser för godstrafiken som kör på den 13 mil långa sträckan mellan Repbäcken och Malung.

– Vi måste köra i 40 km i timmen istället för 70, dessutom måste vi ha dubbla lok för att orka upp för backarna då, berättar Pelle Andersson som är infrastrukturchef på Green Cargo.

Dessutom har Greeen Cargo fått lov att köra flera av sina transporter på landsvägen istället.

– Normalt kör vi fyra tåg om dagen, men nu kan vi bara köra två, så då får vi också köra timmertransporter på vägarna, säger Pelle Andersson.

Greeen Cargo är det enda företag som kör på Västerdalsbanan sen persontrafiken las ner. Men trots att det här innebär krångel för företaget så är dom inte upprörda.

– Vi tog beslutet att stänga ner signalsystemet tillsammans med Trafikverket. Även om det är lite krångligt nu så tror vi att vi kommer att vinna på att ha ett nytt signalsystem i längden när det fungerar optimalt, säger Pelle Andersson.

ERTMS heter det nya signalsystemet som började införas 2008 och som totalt ska ha kostat 94 miljoner kronor att införa. Men eftersom det inte fungerar som det ska har Trafikverket beslutat att stänga av systemet och ersätta signalljus med flaggvakter som står posterade vid flera järnvägsövergångar för att se till att trafiken passerar säkert.

Förutom lön till flaggvakterna kostar det här Trafikverket ytterliggare 80 000 kronor om dagen i kompensation till Green Cargo.

– Vi får kompensation för att vi måste anlita åkerier nu när vi inte kan köra alla våra transporter på järnvägen, säger Pelle Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".