Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Borlänge

Försäkringskassan frågar ut assistenter

Publicerat tisdag 23 oktober 2012 kl 06.02
"Jag tycker det är jätte kränkande"
(1:27 min)
Synskadade och diabetessjuka Agneta Rönnqvist i Borlänge är upprörd över Försäkringskassans metoder. Foto. Martin Eriksson.

Försäkringskassan i Dalarna har börjat ringa runt till personliga assistenter för att få ut information om personer med funktionshinder.

Flera av assistenterna som hjälper synskadade och diabetessjuka Agneta Rönnqvist i Borlänge tyckte att de hamnade i en konstig situation där de mer eller mindre tvingades bryta mot tystnadsplikten när Försäkringskassan ringde. 
– Jag är arg och ledsen över att mina läkarintyg inte anses räcka. Jag har ju stora funktionshinder.

En av de assistenter som blev uppringd och ombedd att berätta om Agneta är Christina Anselius.
– Man har ju tystnadsplikt och det kändes väldigt obehagligt.

Som Dalanytt tidigare berättat har Försäkringskassan blivit hårdare i sina omprövningar av vilken ersättning som personer med funktionshinder ska ha rätt till. Kassan har också fått kritik för att enbart ha gjort omprövningar per telefon, utan att ens träffa den berörda personen. Att handläggarna även ringer upp timvikarierande assistenter för att få information är illa, säger Veronica Hedenmark som driver assistansbolaget VH Assistans.
– Har Försäkringskassan frågor, ja då måste de ju vända sig till den som skrivit intygen. Det är ju ganska logiskt. Annars leker Försäkringskassan amatörpoliser.

Men Jörgen Ekdahl som är enhetschef på försäkringskassan i Borlänge menar att hans medarbetare visst har rätt att göra så här.
– Vi har en uttalad rätt att ställa de här frågorna. Jag kan förstå frustrationen och att det här är jobbiga situationer. Men nu är det inte så att vi regelmässigt ligger och spanar i buskarna eller jagar assistenter.

Blir det verkligen en bra utredning om ni ringer en timvikarierande assistent? Hur mycket vet den personen egentligen om brukaren?
– Vi träffar ju ofta brukaren ihop med ombud eller assistenter. Det här är ingen metod som vi använder oss av regelmässigt.

Vad sätter ni assistenterna i för sits när ni ringer och frågar?
– Man kan ju hamna i en lojalitetskonflikt gentemot brukaren. Men vi har en uttalad rätt att ställa de här frågorna. Sedan handlar det givetvis om vilket sätt vi gör det på och hur vi ställer frågorna, säger Jörgen Ekdahl.

Kan enskilda personer komma i kläm i er jakt på fuskare?
– Ja, det kan det säkert uppfattas som. Men det är djupt olyckligt om det leder till en skräck för Försäkringskassan. Vreden borde riktas mot de som fuskar istället, säger Jörgen Ekdahl, som menar att det här är en metod som inte används ofta.

Hur gick det då för synskadade och diabetessjuka Agneta Rönnqvist i Borlänge? Jo, dagen efter att handläggaren på Försäkringskassan hade pratat med assistenterna så fick Agneta veta att hennes ersättning dragits in. Agneta tycker det var fel att samla in information från timvikarier. Hon tänker överklaga beslutet.
– Jag tycker det är kränkande. Det här är en framprovocerad metod som inte jag trodde existerade i Sverige.

Dalanytt
martin.eriksson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".