Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DALARNA

Problem med ny gemensam telefoni

Publicerat fredag 7 juni 2013 kl 05.00
"Jag är förbaskad som tusan!"
(1:29 min)
Foto: Scanpix.

När Dalarnas 15 kommuner förra året gick ihop om en gemensam telefoni skulle det bli både billigare och effektivare. Men bytet av telefonin har inte varit problemfritt, och det har hänt alltför ofta att invånare inte kommit fram till sin kommuns växel.

En gigantisk upphandling på 350 miljoner var det när dalakommunerna köpte gemensam telefoni. Bara Telia kunde lägga anbud i ett så stort område, vilket fått vissa kritiker att ifrågasätta om uppphandlingen verkligen var okej rent konkurrensmässigt.

Hedemoras it-chef Göran Hoffman menar att en gemensam telefonväxel har sparat pengar för kommunerna, och han tycker att det är en vinst i sig att alla 15 kommuner lyckats samarbeta om det här och han ser fler samarbetsvinster på sikt.

Men problemfritt har det inte varit. Framförallt är han är kritisk mot Telias underleverantör Trio som har i uppdrag att bland annat fixa hänvisningstjänster från växeln.

– Jag är förbaskad som tusan, det är inte bra. Vi tycker väl alla vi som varit med att Telia varit för mjäkiga med sina underleverantörer och Trio har haft ett och ett halvt år på sig att få det att fungera, men inte fått det att fungera på ett tillfredställande sätt. Och det är ju allvarligt att kommunen inte är kontaktbar, säger Göran Hoffman.

Dalanytt
dalanytt@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".