Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Leksand

Tar lång tid att laga skadad telefonkabel

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 15.33
"Många människor måste nå oss"
(1:12 min)

Åtta hushåll i Siljansnäs utanför Leksand har varit utan hemtelefon i två veckor på grund av en skadad kabel. Lars-Åke Thorman är en av dem vars telefon inte fungerar och han börjar tröttna på Telias löften om reparation.

– Det är frustrerande att höra när man ringer till vårt fasta nummer och de säger att vi kan inte koppla fram samtalet just nu, men ring om en liten stund, säger Lars-Åke Thorman. Det har de sagt nu i två veckor så man undrar ju vad de har för tidsuppfattning på Telia.

Lars-Åke Thorman och hans fru använder i vanliga fall inte sin mobiltelefon och därför har inte alla deras bekanta numret till den.

– Vi har ett uppdrag i vår församling som gör att många människor måste nå oss när det gäller minnesgåvor, till exempel. Det fungerar ju inte nu när vi inte har någon telefon, säger Lars-Åke Thorman.

Det var i ett samband med ett åskoväder som telefonkabeln skadades. Felet skulle ha varit åtgärdat den 1 juli och i går sa Telia att det skulle åtgärdas under gårdagen. Men inte heller idag fungerar telefonen.

I dag har Telias leverantör Skanova sina tekniker på plats som hittat felet och ska skarva den trasiga kabeln. Men Lars-Åke Thorman är inte övertygad om att problemet blir löst i dag.

– De sa samma sak i går men det hände ju ingenting då. Men vi hoppas ju att det ska bli klart i dag.

Telia beklagar att reperationen dröjer och uppmanar sina kunder att ansöka om ersättning via deras kundtjänst.

Mathilda Gustavsson
mathilda.gustavsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".