Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Här skolas framtidens datorspelsutvecklare

Publicerat fredag 7 november 2014 kl 06.00
Utbildningsledaren: "Över 80 procent får jobb"
(2:04 min)
Mathias Karlsson i full gång med sitt datorspelsprojekt. Foto: Kristian Åkergren/Sveriges Radio.

Datorspelsbrasnchen växer explosionartat. Utbildningen för dataspelsutvecklare på yrkeshögskolan Tension i Falun är en av landets mest framstående. Nästan samtliga studenter får jobb efter att de tagit examen.

Mathias Karlsson går första året på utbildningen Playgroundsquad i centrala Falun. Han är en av 70 studenter vars mål är att jobba med datorspelsutveckling i framtiden.

– För att hålla på med det här krävs att man har en artistisk ådra. Sen ska man väl känna till Windows-mjukvaran, säger han.

I Sverige finns tre platser där man kan utbilda sig till just datorspelsutvecklare. Förutom Falun finns också skolor i Stockholm och Malmö.

– Strax över 80 procent får jobb efter att de har tagit sin examen här, säger utbildningsledaren Linnea Agné.

Bara i Sverige då eller?

Nej, de får jobb i hela världen. Vi har studenter som börjat arbeta i andra delar av Europa, USA, Kanada och Japan.

Playgroundsquad är den enda yrkeshögskoleutbildningen i hela världen som har fått en så kallad Playstation-First-status. Det innebär att studenterna har möjlighet att utveckla sina spelprojekt för Playstation-konsoler.

Med tanke på branschens blixtsnabba utveckling är efterfrågan hög på datorspelsutvecklare. I dag finns många olika arbetspositioner inom verksamheten - programmerare, grafiker, designer men också analytiker och manusförfattare.

– Det är en bredare kompetensbas i dag jämfört med vad det har varit en gång i tiden, säger Oskar Burman, som arbetar på företaget Rovios kontor i Stockholm.

Han tillägger att han ser positivt på yrkeshögskoleutbildningarna.

 – De är en viktig del för att kompetensförsörja branschen. Jag har jobbat ganska länge med datorspel och genom åren har jag anställt mycket folk härifrån, säger han.

I nuläget sliter Mathias Karlsson hårt med sina projekt. Han är inte orolig inför framtiden.

– Det känns som att marknaden behöver 3D-grafiker, så att jag känner mig rätt lugn på jobbfronten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".