Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stereotyp reklam irriterar - Sunkigt tycker Sofia Nilsson

Publicerat onsdag 18 februari 2015 kl 09.21
Sofia Nilsson: "Tjejer förväntas vara söta och killar förväntas leka"
(1:01 min)
Skor
Foto: TT.

Tjejer vill ha fina och tjejiga skor. Pojkar vill ha skor de kan leka i. Så står det i reklamen vid en skoaffär i Borlänge, fast på engelska. Sunkigt budskap, tycker Sofia Nilsson som skrev till skobutiken.

När Sofia Nilsson från Borlänge gick och shoppade i Kupolen i Borlänge i helgen såg hon något som gjorde henne upprörd. Reklamskyltarna inne i en skobutik. Där det stod så här på ena skylten:

Girls want pretty and girly shoes.

Boys want shoes they can play in.

Då bestämde hon sig för att kontakta företaget och fråga hur de egentligen tänker när de gör sådan reklam. Så här skrev hon:

Hej. På Eurosko i Kupolen, Borlänge, sitter dessa två skyltar bredvid varandra. I mina ögon, signalerar den väldigt mossiga könsroller; flickor ska vara fina medan pojkar leker och är aktiva. Jag undrar hur ni resonerar kring kampanjen?

– Liksom att flickor ska stå och vara fina och passiva vid sidan om när pojkar leker, säger Sofia Nilsson.

Kan inte tjejer få vara tjejer och killar vara killar?

– Fast vad är tjejigt? Det handlar inte om färger utan att tjejer föräntas vara söta och killar förväntas leka, säger Sofia Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".