Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen mångfald när kommuner marknadsförs

Publicerat fredag 20 februari 2015 kl 06.15
Näringslivschefen: ”Inget medvetet val”
(1:11 min)
Foto: Jaqueline Balcer Bednarska
Ludvika centrum. Foto: Jaqueline Balcer Bednarska/Sveriges Radio.

Lagom till VM har Ludvika och Avesta kommuner och Falu-Borlänge regionen valt att sprida information om sina kommuner genom reklambilagor. Men bilagorna speglar inte befolkningen i kommunerna och mångfalden saknas.

Reklambilagorna delas ut med flera stora dagstidningar och de ska också delas ut i länet under skid-VM.

I bilagorna finns bara personer med nordiskt utseende, trots att minst 10 procent av befolkningen på samtliga orter är från ett annat land, det visar en kartläggning som P4 Dalarna har gjort.

– Det är inget medvetet val att vi har gjort på det ena eller andra sättet, säger Lars-Åke Josefsson som är näringslivschef i Ludvika kommun.

– Ser man till annan information som vi ger ut, i till exempel tidningen Nyinflyttad, där tycker jag vi har ett mångfaldsperspektiv. Vi kanske inte behöver ha det i all information vi ger ut, säger Lars-Åke Josefsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".