Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chefläkare erkänner brister i körkortsåterkallelser

Publicerat onsdag 21 oktober 2015 kl 08.20
Lars Englund: "100-procentig finns det ingen testmetod som är"
(3:39 min)
Lars Englund Transportstyrelsens chefsläkare
Lars Englund, Transportstyrelsens chefsläkare. Foto: Robert Österlind.

Transportstyrelsen får kritik för att återkalla körkorten för förare med synfältsdefekter på diskutabla grunder. Och nu erkänner chefläkaren vid Transportstyrelsen i Borlänge, Lars Englund, att det finns bilförare som får sina körkort indragna på grund av synfältsfel, trots att de klarar av att köra bil trafiksäkert.

Det är i tester som görs i samband med utvecklandet av en ny körsimulator vid Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, som man har sett att en del med synfältsdefekter ändå kör trafiksäkert.

– Det finns ju lite preliminära resultat från prövningen och det verkar som att det finns en mindre grupp som klarar att upptäcka saker som dyker upp plötsligt i trafiken i en simulator. Vi har ju också erfarenheter från tidigare simulatortester som gjordes i Norge, för vi har ju inte haft någon sådan metod i Sverige och tyvärr har de lagt ned metoden i Norge, och den norska metoden visade att en och annan person, speciellt de som drabbats av synfältsdefekter när de är unga, kunde klara av att upptäcka saker lika bra som friska. Det säger Transportstyrelsens chefläkare Lars Englund.

Men det betyder ju då att det är ett antal personer som har förlorat körkortet som förmodligen skulle kunna köra vidare utan problem?

– Det gäller ju alla sjukdomar att det är ju inte garanterat att den som har för låg synskärpa till exempel skulle ha krockat eller orsakat någonting i trafiken, utan en del av dem skulle kunna klara. Alla regler har ju den nackdelen att de tar bort lite för många, kan man säga.

Den körsimulator som väg- och transportforskningsinstitutet nu utvecklar beräknas kunna tas i drift vid det kommande årsskiftet. Där kommer de som har fått sina körkort indragna på grund av synfältsdefekter att få prova i en verklighetstrogen körmiljö om de, trots synfelet, ändå kan köra trafiksäkert.

Men de får bekosta testet själva. Kostnaden för det har tidigare beräknats till mellan 10 000 och 15 000 kronor.

Den testmetod som ni har i dag för att bedöma synfältsdefekter, är den tillförlitlig till 100 procent?

– Det är ju en väldigt tillförlitlig och bra metod som alla ögonläkare använder när det gäller att bedöma synfälten, men den handlar ju om att man i en apparat sitter stilla och fäster blicken på ett visst ställe. Och så ser man som är skadat i synfältet. Och den fråga som då kommer upp är ju den här att kan man, trots att man har stora bortfall i synfältet, kompensera genom att flytta blicken ofta. Och det har vi ju då ingen möjlighet att mäta. Det är en nackdel.

Men den är inte 100 procent säker den här metoden då?

– Jo, metoden är väldigt bra, väldigt säker, väldigt vetenskapligt utvärderad. Men i relation till trafiksäkerheten skulle man gärna vilja ha en möjlighet att titta, kan man då trots att man har stora svarta fläckar och kanske halva synfältet är borta, kompensera för det genom att flytta blicken? Och där håller Transportstyrelsen på att jobba med en metod för att pröva om man kan kompensera och det är en simulatortestning som Statens väg- och transportforskningsinstitut jobbar med.

Och orsaken till att den, att man arbetar med att ta fram den simulatorn det är väl just för att det här syntestet man har i dag inte är 100-procentigt säkert?

– Det är 100-procent... eller 100-procentig finns det ju ingen testmetod som är naturligtvis, men säkerheten i metoden är väldigt god.

Men Lars Englund erkänner att det krävs ytterligare en metod, den som nu utvecklas i en körsimulator, för att säkert kunna bedöma synfältsförmågan.

– Man behöver kunna ha en säker metod för att testa om man verkligen kan kompensera för de bortfall man har, genom att flytta blicken och huvudet ofta.

Det är det man inte har en säker metod nu för att testa?

– Ja, vi har ingen sådan metod alls. Det finns ingen.

– I en del länder så sätter man ju folk i trafiken och låter dem köra en slinga en halvtimma eller så på samma sätt som när man tar sitt körkort. Men det anser vi i Sverige att det inte är någon tillförlitlig metod. Det krävs då att det händer någonting som är, som liksom prövar synförmågan inom det området där man inte ser. Och det är absolut inte säkert att det gör det vid ett enkelt körtest, säger Englund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".