Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mellandagsrean igång - har redan slagit rekord

Publicerat lördag 26 december 2015 kl 10.41
 Mellandagsrean startar. Foto Erik Mårtensson / TT
Mellandagsrean startar. Foto Erik Mårtensson / TT

Mellandagsrean är igång och har redan slagit rekord. Men prispressen minskar lönsamheten, och slår ut småbutikerna.

– Den heliga julhandeln äts av ett reamonster, säger Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg.

Varuhuskedjan Elgiganten drog igång sin mellandagsrea vid tolvslaget till juldagen och redan de första fem minuterna hade varor för närmare fyra miljoner kronor omsatts. Under första timmen såldes en tv varannan sekund och under dagen fortsatte försäljningen i hög takt, både över nätet och ute i butikerna runt om i landet.

Vi har aldrig sålt så mycket tv-apparater någonsin, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig för Elgiganten.

Hemelektronik, kläder och sportartiklar går särskilt bra under mellandagsrean.

– Från början var det ett sätt att bli av med ett överlager man fått på sig under året. Men nu är det mer rena kampanjer, säger Jonas Arnberg vid Svensk Handel.

För många butiker är julhandeln den viktigaste perioden på hela året då det avgörs om helårsresultatet landar på plus. Även mellandagsrean är viktig för handeln, men inte oproblematisk.

– Vi hade Black Friday, där en allt större del av julhandeln sker på kampanjpriser i november. I andra änden har man mellandagsrean som börjar redan innan jul. Den heliga julhandeln äts av ett reamonster från två håll, säger Jonas Arnberg.

Näthandel och prismedvetna konsumenter är några orsaker till att butikernas marginaler minskar generellt. Och samtidigt som årets julhandel väntas slå nya rekord fortsätter lönsamheten nedåt.

– Man säljer en allt större del av sortimentet på rea. Det gör att vi får färre men större företag som klarar av att ha lägre snittpriser. Många små, som redan rationaliserat allt de kan, slås ut. Och på sikt bygger det en konsument som undrar varför den ska handla till fullpris, säger Jonas Arnberg.

Fakta: Det här gäller vid rea

För att en butik ska få locka kunder med rea måste vissa krav vara uppfyllda:

  • Försäljningen måste gälla varor och tjänster som finns i affärens ordinarie sortiment.
  • Rean måste pågå under en begränsad tid.
  • Priserna ska vara väsentligt lägre än affärens normala pris på varorna och tjänsterna.

Om en butik skriver "reavaror bytes ej" betyder det bara att man inte har bytesrätt i butiken, däremot har du alltid rätt att reklamera en felaktig vara.

Källa: Konsumentverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".