Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Halka bakom dalatågets urspårning i Sala

Publicerat måndag 11 januari 2016 kl 10.42
Morgontåget med nummer 41 från Mora mot Stockholm har spårat ur i Sala.
Foto: Per Stål.

Det går att göra mer för att bekämpa spårhalka. Det konstaterar Trafikverket i sin utredning av olyckan den 26 oktober när morgontåget från Dalarna spårade ur i Sala.

Det var halt på rälsen vid olyckstillfället på grund av löv och tåget hade relativt hög hastighet, 40–50 kilometer i timmen, när det närmade sig perrongen. Trots att lokföraren drog i alla bromsar så stannade inte tåget förrän det forcerat stoppbocken och förstört signalanläggningen, vilket slog ut trafiken helt under en tid.

Trafikverket har nu kommit fram till att ingen gjort nåt fel och att det inte heller var brister i underhållsarbetet. Däremot går det att göra mer för att bekämpa spårhalka, exempelvis sätta in lättare tåg, montera sandutrustning på dragfordon och sanda mer i förebyggande syfte. Det är också viktigt att Trafikverkets beredskapsplan för spårhalka når alla berörda parter.

Ingen person skadades fysiskt i olyckan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".