Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tidigare vd:n tillbakavisar kritiken mot VM-reklamen

Uppdaterat tisdag 5 april 2016 kl 15.40
Publicerat tisdag 5 april 2016 kl 14.47
Sven von Holst: "Jag ser inga problem med det"
(2:40 min)
Sven von Holst
Sven von Holst. Foto: TT.

Bolaget som gjorde reklam inför skid-VM, United Power, ägdes då av VM-bolagets marknadschef Kent Lövgren. Vissa menar att det handlar om svågerpolitik, men VM-bolagets tidigare vd Sven von Holst tycker inte att det stämmer.

Avslöjandet om att det skulle vara jäv bakom VM-reklamen gjordes av Dalademokraten i dag.

Inköpen gäller allt från tv-reklam till tidningsbilagor och appar. Reklamfirman grundades alltså av Kent Lövgren, Vm-bolagets marknadschef, som också hade kvar ledande poster i United Power när han började jobba med att marknadsföra VM.

Tidigare vd:n och ordföranden för VM-bolaget, Sven von Holst, ser dock inget problem med det här.

– Jag tycker att det är ganska löjligt. Det finns ingenting att avslöja, säger Sven von Holst.

Men hur ser du på att ni i VM-bolaget köpte marknadsföring från ett bolag som marknadschefen Kent Lövgren hade grundat?

– Jag ser inga problem med det. Vi köper dels kompetens av ett bolag och sen köper vi kompetens av en person. Att de råkar ha en union i form av ägare- och ordförandeskap under en kort tid ser jag inte som ett problem, säger von Holst.

Du skriver att att avtalet ni gjorde med United Power var helt skiljt från Kent Lövgren. Det står du för idag?

– Ja, under kampanjperioden då vi också hade en överenskommelse jobbade Kent Lövgren för United Power och då var det ett och samma avtal. Men sedan särredovisade vi det här och gjorde ett avtal med Kent Lövgren separat och ett med United Power separat, säger von Holst.

Men kan det vara helt skiljt från Kent Lövgren när han ändå hade grundat och var ordförande i United Power när ni skrev kontrakt?

– Jag förstår inte problemet över huvud taget.

Att han jobbar på det företag ni köper marknadsföring av.

– Men skulle alla som sitter i en styrelse eller som ägare i ett bolag vara diskvalificerade att jobba med frågor där man har en unik kompetens? Det känns för mig otroligt främmande, säger Sven von Holst och fortsätter:

– Och just för att undvika att det skulle bli tal om jäv så valde ju Kent Lövgren att avsluta sitt engagemang i United Power.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".