Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler söker råd och hjälp vid telefonförsäljning

Publicerat tisdag 19 april 2016 kl 12.22
Konsumentrådgivare Ellen Gräfnings: "Finns en hel del faror"
(1:11 min)
Ellen Gräfnings, konsumentjuridisk rådgivare och en äldre kvinna med telefon.
Ellen Gräfnings, konsumentjuridisk rådgivare får allt fler samtal från personer som känner sig lurade av telefonförsäljare. Foto: Mats Ingels / Per Larsson / TT

Det finns ett ökat behov att få råd och hjälp vid telefonförsäljning. Många pensionärer drabbas, men även andra. Det vittnar Ellen Gräfnings, konsumentjuridisk rådgivare, om.

– I mitt jobb ser jag att det finns en hel del faror med det här och framför allt är det många som inte känner till vad som är rätt, säger Ellen Gräfnings.

Oftast handlar det om telefonabonnemang eller elavtal. Det viktigaste att komma ihåg är att det är två veckors ångerrätt enligt Ellen Gräfnings.

Man ska också få information om hur man ångrar sig, var blanketten finns och hur man går till väga.

– Det är ganska mycket information som företaget är skyldigt att lämna för att det ska gälla.

Efterlevs det då?

– Det gör det inte. Och jag lyssnar på många inspelningar från företagen och där saknas ofta information till konsumenten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".