Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS Alarm svarar inte på nödsamtal i rätt tid

Publicerat måndag 17 oktober 2016 kl 07.11
Räddningschef: Har man ett barn som håller på att drunkna kan tio sekunder vara avgörande
(2:53 min)
Tvådelad bild, dels allvarlig man framför brandbil, dels bild på SOS Alarms logotype på husvägg.
Johan Szymanski, räddningschef i Mora och Orsa, samt SOS Alarm i Falun som i september trots allt klarade tidsgränserna -- för första gången sedan 2013. Foto: Jennie-Lie Kjörnsberg/Sveriges Radio

SOS Alarm lyckas inte ta emot nödsamtal och larma ut räddningstjänsten i den tid som avtalet säger. Det visar en granskning som Kaliber har gjort. Det får vara nog! säger Johan Szymanski, räddningschef i Mora och Orsa. 

Enligt avtal mellan SOS Alarm, staten och kommunernas räddningstjänster ska det SOS svara på nödnumret 112 inom åtta (8) sekunder. Det ska inte heller dröja mer än två minuter (120 sekunder) från att SOS Alarm tagit emot ett samtal till att den kommunala räddningstjänsten åker ut. 

Men SOS överskrider i regel tidsgränserna med tiotals sekunder. Något som inte är okej, anser Johan Szymanski, räddningschef i Mora och Orsa.

– Har man ett barn som håller på att drunkna kan 10, 20 eller 30 sekunder vara avgörande.

Enligt SOS Alarm finns två skäl till att bolaget inte lyckas hålla tiderna: 

– Dels att hjälpbehovet i samhället ökar och dels att vi jobbar med ett kvalitetsarbete där vi blir bättre på att dokumentera samtalen, vilket gör att de tar längre tid, säger Claes Eliasson, chef för alarmering och beredskap på SOS Alarms huvudkontor. 

Dalarnas räddningstjänster har dock tröttnat. Klarar inte SOS Alarm att svara och larma ut räddningstjänsten i tid vid nyår, överväger räddningstjänsterna att lämna SOS Alarm. 

Nu i september månad var första gången sedan 2013 som SOS Alarm-centralen i Falun lyckades hålla den här tidsgränsen. 

– Jag ser det som ett resultat av ett nära samarbete med räddningstjänsterna i Dalarna och som pågått sedan 2015, säger Elke Herbst som är platschef på SOS Alarm i Falun.

Samarbetet består i att man träffas ofta och lyssnar på händelser med räddningstjänster och operatörer och pratar om vad som hänt och vad man kunnat göra bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".