Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

De lurades av mobiloperatören – riskerar nu sitt medborgarskap

Publicerat måndag 21 november 2016 kl 04.00
Ali Arabi: Jag har stora skulder på mig
(2:31 min)
En faktura från mobiloperatören 3.
1 av 3
Många Falubor har fått en chock när fakturorna från Tre landat på hallmattan. Foto: Emma Hjortman/Sveriges Radio
Tarek Taleb bläddrar uppgivet bland sina fakturor.
2 av 3
Summan har inte alls stämt överrens med priset som avtalats i butiken, uppger flera drabbade. Foto: Emma Hjortman/Sveriges Radio
Ali Arabi, Menzer Allhappwll, Tarek Taleb sitter bredvid varandra med en hög av fakturor i knät.
3 av 3
Ali Arabi, Menzer Allhappwll och Tarek Taleb säger att de har blivit lurade av mobiloperatören. Foto: Emma Hjortman/Sveriges radio

En tidigare anställd på Tre:s telefonibutik i Falun har medvetet lurat kunder, enligt informationschefen Kamran Alemdar. Nu kan ett 50-tal nyanlända hamna i skuldfällor som sätter deras framtida svenska medborgarskap på spel.

Tarek Taleb, Menzer Allhappwll och Ali Arabi är bara några av dem som har lurats av mobiloperatören Tre. Enligt uppgift rör det sig om ett 50-tal nyanlända i Falun som hamnat i skuldfällor, efter att mobilabonnemangen de bundit upp sig på blivit dyrare än avtalat.

Småbarnspappan Menzer Allhappwll har under ett och ett halvt år betalat över 15 000 kronor för en mobil som inte finns.

– Barnbidraget som jag får från försäkringskassan går till att betala två mobiler, fast jag har bara en, säger han.

Nyanlända som deltar i SFI och samhällsorientering ska leva på max 308 kronor om dagen. Många som drabbats av företaget har därför så stora skulder att deras framtida medborgarskap nu står på spel, säger Laila Edholm, mångfaldskommunikatör på Falu Kommun.

Det var under förra året som en tidigare anställd på Tre-butiken i Falun satte i system att lura kunder, säger Kamran Alemdar, informationschef på Tre.

– Det är givetvis någonting vi ser mycket allvarligt på. Vi har jobbat jättehårt med att försöka rätta till de fel som begåtts, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".