Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Anställda på Tre: Vi tvingades lura kunder

Publicerat torsdag 24 november 2016 kl 05.00
Tidigare anställd: Det är hemskt att ett stort miljardföretag inte kan ta på sig det
(3:38 min)
Två män skakar hand och en bunt med papper.
Tidigare anställda på Tre-butiken i Falun vittnar om fula försäljningsmetoder. Foto: Anders Wiklund/TT & Sveriges Radio/P4 Dalarna

Tidigare anställda på Tre:s telefonibutik i Falun riktar nu skarp kritik mot företagets försäljningsmetoder efter att flera kunder lurats. Vi väljer mellan magsår, eller att lura en kund, säger en före detta anställd.

Det var tidigare under veckan som vi kunde berätta att ett 50-tal nyanlända riskerar sitt framtida medborgarskap i Sverige, efter att de blivit lurade i mobiloperatören Tre:s butik i Falun.

Kamran Alemdar, informationschef på Tre, sa då att det var en före detta medarbetare som satt i system att lura kunder. Men nu ryter flera tidigare anställda ifrån.

De berättar att de tvingats använda sig av fula försäljningsmetoder, och menar att företaget borde ta sitt ansvar i stället för att skylla allt på personalen.

– Det var antingen magsår eller att lyssna på det de högre cheferna sa, säger en före detta anställd och forstätter:

– I slutändan blev det lurendrejeri.

Kamran Alemdar, säger att det inte stämmer, och att företaget aldrig skulle uppmuntra sina anställda att lura kunder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".