Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(3:05 min)
76-åriga Birgitta rasar mot SJ - krångligt att köpa biljett
Uppdaterat tisdag 28 mars kl 09.43
Publicerat tisdag 28 mars kl 05.00
Birgitta Jansson fick lov att ringa och köpa biljett, då blev det 100 kronor dyrare.
Birgitta Jansson fick lov att ringa och köpa biljett, då blev det 100 kronor dyrare. Foto: Matilda Eriksson Rehnberg/Sveriges Radio.

Det har blivit allt svårare för dem som inte kan med den digitala tekniken att köpa en tågbiljett. Dessutom blir det nu dyrare om du inte kan med att köpa din biljett via dator eller mobilapp.

Det här är något som drabbar många äldre som bor på landsbygden, menar 76-årige Birgitta Jansson som själv råkat ut för det här när hon nyligen skulle åka tåg från Söderbärke till sin syster i Hallsberg.

– Jag har ingen bil så jag är beroende av tåget. Och jag har ingen dator. När jag ringer och köper en biljett blir det 100 kronor dyrare. Vi äldre som byggt upp det här landet straffas, säger Birgitta Jansson.

Enligt SJ så går det fortfarande att köpa biljett ombord på Tåg i Bergslagen-tågen och att det bara är på SJ-tågen som man inte får köpa biljett. Det beror på att det tar för mycket tid för personalen och är också en säkerhetsfråga.

SJ menar att det är få som inte kan köpa biljetter digitalt men om man inte kan det så går det att ringa och beställa. Att det kostar en extra avgift då beror på att SJ vill täcka kostnaderna för den manuella hanteringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".