Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:47 min)
SJ svarar på kritiken: Finns flera sätt att köpa sin biljett på
Publicerat tisdag 28 mars kl 09.18
Foto: Bertil Ericson / TT
Foto: Bertil Ericson / TT

Det är dyrt och krångligt att köpa tågbiljett tycker 76-åriga Birgitta. Tobbe Lundell, ställföreträdande presschef på SJ, svarar på kritiken och säger att det faktiskt är billigare än innan SJ:s förändring.

– Har man inte tillgång till dator eller mobil, då kan man köpa biljett via biljettautomat. Dessutom har vi ungefär 600 ombud runt om i Sverige där vi också kan få hjälp. Och det går alldeles utmärkt att ringa vår kundtjänst och få hem biljetten i lådan, säger Tobbe Lundell.

Om man ringer så tar man ut en extraavgift på 100 kronor.

– Då tar vi ut en resebyråavgift, för då blir det en manuell hantering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".